خانه دکتری » معرفی دانشگاه ها » دانشگاه زنجان
معرفی کامل دانشگاه زنجان

دانشگاه زنجان، یکی‌از دانشگاه های بزرگ وقدیمی و از معتبرترین دانشگاه‌های وزارت علوم در ایران است که در شهر زنجان و در کیلومتر ۶ جاده زنجان - میانه واقع گردیده‌است. این دانشگاه در حال حاضر دارای ۵ دانشکده، ۴۲۵ عضو هیئت علمی و بیش از ده هزار دانشجو در مقاطع تحصیلی کاردانی تا دکتری است.

پایگاه رتبه‌بندی تایمز که یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی است در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۶–۲۰۱۷ دانشگاه زنجان را جز ۱۳ دانشگاه برتر ایران معرفی نمود. از نظر وسعت وگستردگی این دانشگاه پس از دانشگاه صنعتی اصفهان دومین دانشگاه ایران است.این دانشگاه از سوی نظام رتبه بندی گرین متریک نیز هرساله به عنوان بهترین وسبز ترین دانشگاه ایران و در سال 2019 در این رتبه بندی در رتبه چهل وهشتم جهان ایستاد.

آدرس سایت دانشگاه زنجان به نشانی اینترنتی http://www.znu.ac.ir/ می باشد.


دانشگاه زنجان
تاريخچه دانشگاه زنجان

شوراي گسترش آموزش عالي در جلسه شماره 97 مورخ 15/5/1353 تأسيس مدرسه عالي كشاورزي و دامپروري را در رشته‌هاي مديريت كشاورزي و دامپروري (مقطع كارشناسي) در شهر زنجان تصويب كرد. به دنبال آن در 14 اسفندماه سال 1353 اولين جلسه هيأت امناي مدرسه عالي زنجان تشكيل و مقرر گرديد كه از اول مهرماه سال 1354 فعاليت آموزشي خود را با پذيرش 72 دانشجو از طريق آزمون سراسري در دو رشتة مديريت كشاورزي و مديريت دامپروري آغاز كند. بدين ترتيب كار آموزشي دانشگاه زنجان (مدرسه عالي كشاورزي و دامپروري) رسماً از سال 1354 آغاز شد.

در آذرماه همان سال با تصويب هيأت دولت، زميني به مساحت400 هكتار براي انجام فعاليت‌هاي آموزشي و كارهاي عمراني از طريق سرجنگلداري وقت استان در اختيار دانشگاه قرار گرفت.
مدرسه عالي كشاورزي و دامپروري زنجان در مورخ 2/12/1355 از سوي شوراي گسترش آموزش عالي به دانشكده كشاورزي زنجان با دو رشته كشاورزي و دامپروري در مقطع كارشناسي، تغيير نام پيدا كرد. بنابه مصوبه ستاد انقلاب فرهنگي در مورخه 25/5/1361 در چارچوب تغيير نظام آموزش عالي كشاورزي، دانشكده كشاورزي زنجان به آموزشكده كشاورزي زنجان تبديل گرديد. ولي براثر تلاش عده‌اي از مسئولين استان و دانشگاهيان و با توجه به وجود امكانات خوب در استان، موضوع تغيير نام آن مجدداً در جلسه مورخ 11/3/1364 شوراي بازگشايي وزارت فرهنگ و آموزش عالي سابق مطرح و به دانشكده كشاورزي زنجان تغيير نام پيدا كرد.

باتوجه به موافقت مورخ 5/2/1366 شوراي گسترش آموزش عالي، مبني بر پذيرش دانشجو در آموزشكده فني زنجان، شوراي مذكور با تبديل دانشكده كشاورزي زنجان به مجتمع آموزش عالي زنجان (شامل آموزشكده فني و دانشكده كشاورزي) در تاريخ 19/2/1366 نيز موافقت نمود.

همچنين با تأسيس دانشكده علوم در سال 1369 و دانشكده ادبيات و علوم انساني در سال 1370، سرانجام در تاريخ 15/11/1370 با تغيير نام مجتمع آموزش عالي زنجان به دانشگاه زنجان از سوي وزارت فرهنگ و آموزش عالي وقت موافقت بعمل آمد.

اهداف و وظايف اساسي دانشگاه

اهداف :

پرورش استعدادها از طريق آموزش و پژوهشهاي علمي به منظور كمك به تجهيز و تأمين نيروي انساني متخصص مورد نياز كشور

ايجاد امكانات پژوهشي به منظور شناخت عوامل بالقوه ناشناخته و درجهت افزايش توان علمي در زمينه علوم مختلف

وظايف:

- آموزش دانشجويان در رشته‌هاي مختلف

- برقراري روابط دانشگاهي با دانشگاه‌هاي داخل يا خارج از كشور از طريق قراردادهاي فرهنگي و دانشگاهي

- تشكيل سمينارها و كنفرانسهاي علمي و آموزشي

- ترجمه‌وتأليف‌كتب‌ونشريات در زمينه‌هاي مختلف علمي

دانشکده ها

دانشکده کشاورزی

دانشکده کشاورزی به عنوان اولین دانشکده دانشگاه زنجان، در سال‌تحصيلي 55-1354 در دو رشته تحصيلي مديريت كشاورزي و مديريت دامپروري در سطح كارشناسي با 63 نفر دانشجو و 6 نفر عضو هيأت علمي تمام‌وقت، فعاليتهای آموزشي و پژوهشی خود را شروع كرد. متعاقب آن رشته‌هاي ترويج و آموزش كشاورزي، باغباني، گياهپزشكي، خاكشناسي و پرورش زنبور عسل داير گرديدند. در حال حاضر این دانشکده دارای 8 گروه آموزشی با نام‌هاي مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی (زراعت و اصلاح نباتات سابق)، علوم دامي، ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی (ترويج و آموزش كشاورزي سابق)،‌ علوم باغباني، گياهپزشكي، علوم و مهندسی خاک، علوم و مهندسی آب و صنايع غذايي می باشد که مشغول فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و ارایه خدمت به جامعه هستند. در مجموع دانشکده در  8 رشته کارشناسی، 22 گرایش کارشناسی ارشد و 19 گرایش دکتری  دارای دانشجویان شاغل به تحصیل می باشد.  (لازم به توضيح هست كه  130 نفر در رشته كارداني زنبور عسل و 20 نفر  در رشته كارشناسي ناپيوسته صنايع غذايي از این دانشکده فارغ التحصیل شده اند و این رشته ها در حال حاضر وجود ندارند.)  تعداد اعضای هیات علمی این دانشکده در  فروردین ماه 98،  79 نفر می باشد که در جدول زیر براساس گروه آموزشی و مرتبه علمی آورده شده است.
دانشگاه زنجان

دانشکده مهندسی

دانشکده مهندسي دانشگاه زنجان در سال 1366 فعاليت خود را با تاسيس رشته  مهندسي عمران آغاز نمود. متعاقب آن گروههاي آموزشي مهندسي برق، مهندسي مکانيک، مهندسي معماري، مهندسي کامپيوتر، مهندسي نقشه برداري، مهندسي معدن، مهندسي شيمي،مهندسی مواد، گروه هنر- نقاشي و مهندسی صنایع تأسيس و اقدام به پذيرش دانشجو نمودند. هم اکنون دانشکده مهندسي داراي 11 گروه آموزشي مي باشد که در 20 گرايش اقدام به جذب دانشجو در مقطع کارشناسي مي نمايد.

در سالهاي اخير دوره هاي تحصيلات تکميلي در دانشکده مهندسي رشد کمي و کيفي چشمگيري داشته اند که در نتيجه آن اين دانشکده در اغلب شاخص هاي آموزشي و پژِوهشي جزء برترين هاي دانشگاه مي باشد. در حال حاضر دانشکده مهندسي در 18 گرايش در مقطع كارشناسي ارشد اقدام به جذب دانشجو مي نمايند.  که شامل گرايشهاي

مدارهای مجتمع الکترونیک (مهندسی برق)
سیستم های الکترونیک دیجیتال (مهندسی برق)
سیستم های قدرت (مهندسی برق)
الکترونیک قدرت و ماشین های الکتریکی (مهندسی برق)
کنترل (مهندسی برق)
بیوالکتریک (مهندسی برق)
طراحي کاربردي (مهندسی مکانیک)
تبديل انرژي (مهندسی مکانیک)
ساخت و توليد (مهندسی مکانیک)
سازه (مهندسی عمران)
خاک و پي (مهندسی عمران)
سازه هاي هيدروليکي (مهندسی عمران)
حمل و نقل (مهندسی عمران)
مهندسي معماري
گرایش نرم افزار در مهندسي کامپيوتر
گرايش ژئودزي در مهندسي نقشه برداري
گرايش مکانيک سنگ در رشته مهندسي معدن
گرایش شناسایی و انتخاب مواد مهندسی در رشته مهندسی مواد از اين جمله مي باشند.

همينطور در چند سال گذشته با تقويت اعضاء هيات علمي، زیرساختهای فیزیکی و تجهیزات آزمایشگاهی، سخت افزاری و نرم افزاری و با توجه به قابليت هاي پژِوهشي گروه هاي آموزشي، با اخذ مجوز دوره دكتري از وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري، دوره هاي دکتري در  گرايش هاي   الکترونیک، قدرت و کنترل در  رشته مهندسي برق، گرايشهاي سازه، خاک و پي، سازه هاي هيدروليکي و حمل و نقل در رشته مهندسي عمران، دکتراي هوش مصنوعي در گرايش کامپيوتر،  گرايش طراحي کاربردي و تبدیل انرژی در رشته مهندسي مکانيک  داير گردیده است.
دانشگاه زنجان

دانشکده علوم

دانشکده علوم دانشگاه زنجان در سال تحصیلی ۷۰–۱۳۶۹ با گشایش رشته شیمی محض در سطح کارشناسی و با ۴۴ نفر دانشجو و ۶ نفر عضو هیئت علمی تمام‌وقت فعالیت آموزشی خود را آغاز نمود. به دنبال آن در رشته‌های دبیری شیمی، دبیری فیزیک، دبیری ریاضی، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی و همچنین رشته‌های شیمی محض، ریاضی محض و فیزیک، ریاضی کاربردی و شیمی کاربردی (به‌صورت روزانه و شبانه) برای مقاطع لیسانس مبادرت به پذیرش دانشجو نمود. رشته‌های شیمی-فیزیک و ریاضی به ترتیب در سال‌های ۱۳۷۳، ۱۳۷۹ با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد فعالیت آموزشی خود را در سطح تحصیلات تکمیلی ادامه دادند و همین‌طور در سال۱۳۸۰ اقدام به پذیرش‌دانشجو در مقطع دکتری رشته شیمی معدنی نمود. هم‌اکنون دانشکده علوم دارای ۷ گروه آموزشی با ۱۸ رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می‌باشد. تعداد اعضای هیئت علمی این دانشکده بیش از ۵۹ نفر است و کل دانشجویان دانشکده علوم ۴۳۰ پسر و ۱۰۷۴ نفر دختر می‌باشند. امکانات آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم عبارتند از: ۲۶ آزمایشگاه و کارگاه آموزشی، موزه تاریخ طبیعی دانشگاه زنجان، کتابخانه، سایت کامپیوتر دانشکده مجهز به نرم‌افزارهای مرتبط با رشته‌های تحصیلی دانشکده و متصل به اینترنت و کلاس رایانه.

گروه‌های آموزشی:
شیمی
فیزیک
ریاضی
زمین‌شناسی
زیست‌شناسی
آمار
محیط زیست


دانشکده علوم انسانی

دانشکده علوم انسانی دانشگاه زنجان در سال ۱۳۷۰ با پذیرش تعداد ۴۳ نفر دانشجو در رشته دبیری زبان و ادبیات فارسی فعالیت آموزشی خود را آغاز نموده و سپس با جذب هیئت علمی در تخصص‌های مختلف، دانشکده گسترش پیدا نمود و در حال حاضر این دانشکده دارای ۱۴ رشته در ۱۷ گرایش تحصیلی در سه مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد به شرح زیر می‌باشد.

رشته‌ها و گروه‌های آموزشی دایر در دانشکده: در دانشکده علوم انسانی تعداد ۹ گروه آموزشی و ۱۴ رشته آموزشی (در گرایش‌های مختلف) شامل: حسابداری، مدیریت بازرگانی، مدیریت صنعتی، جغرافیای انسانی، جغرافیای روستائی، جغرافیای طبیعی، کارتوگرافی، آب و هواشناسی، ژئومورفولوژی، تاریخ و تمدن اسلامی، فلسفه و حکمت اسلامی، تربیت بدنی، زبان انگلیسی، زبان و ادبیات فارسی، روانشناسی عمومی، مشاوره و راهنمائی می‌باشد. در گروه‌های آموزشی زبان و ادبیات فارسی، فلسفه و حکمت اسلامی، جغرافیا، تاریخ و تمدن اسلامی، تاریخ ایران (کارشناسی ارشد)، تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش فیزیولوژی ورزشی (کارشناسی ارشد) و روانشناسی در مقطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد)، هم‌اکنون دانشجو پذیرش می‌شود. همچنین در رشته ادبیات فارسی دانشجوی دکتری پذیرش می‌شود و در آینده نه چندان دور این مهم در گروه‌های جغرافیا و فلسفه هم محقق خواهد شد.


حیاط برق و کامپیوتر
گروه‌های آموزشی:
روانشناسی
زبان و ادبیات فارسی
تربیت بدنی
جغرافیا و ژئوماتیک
مترجمی زبان انگلیسی
الهیات، تاریخ و تمدن ملل اسلامی
حسابداری
معارف اسلامی
مدیریت بازرگانی
مدیریت صنعتی
راهنمایی و مشاوره
حقوق
علوم اقتصادی

پردیس سهروردی

دانشگاه زنجان با پشتوانه قریب به چهل سال پیشینه مؤثر و تجربه موفق در زمینه آموزش عالی و تحقیقات و بر پایه دستاوردهای علمی و پژوهشی  خود در عرصه­های ملی و بین المللی، به عنوان دانشگاه اصلی استان زنجان و در زمره دانشگاههای صاحب نام کشور قرار گرفته است. این دانشگاه توانسته است با اتکا به توانمندی ها و تنوع  رشته ‏‌های موجود در آن، در تعامل سازنده با دستگاههاي اجرايي ، شرکت های صنعتى و  موسسات تحقیقاتی، به عنوان مرجعی برای پاسخ‌گویی به نیازهای علمی ، آموزشی و پژوهشی آنها نقش آفرین باشد . فضای کالبدی مناسب، دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی فعال، گروه های آموزشی توانمند، اعضای هئیت علمی با سابقه و کارآمد، دانشجویان با استعداد و پرانگیزه، کارکنان مجرب، تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی، سایت های کامپیوتری، منابع کتابخانه ای، سالن های مطالعه ، امکانات ورزشی، توان اجرایی و مدیریتی، همراه با  اعتبار مدرک، این مرکز علمی را به عنوان طلايه دار آموزش عالي و دانشگاه مادر استان زنجان در کانون توجهات ملی و بین المللی قرار  داده است.  این دانشگاه با داشتن  58 رشته کارشناسی، 100 رشته - گرایش کارشناسی ارشد، 54 رشته - گرایش دکتری و بالغ بر 388 عضو هئیت علمی، توليد علم و انجام پژوهش منجر به كارآفريني را سرلوحه اهداف خود قرار داده و توسعه كمي و كيفي آموزش عالی ، به ويژه تحصيلات تكميلي در سطوح ملی و بین المللی را در رأس برنامه های راهبردی علمی، آموزشی و پژوهشی خود قرار داده است.

در راستای پیشبرد اهداف بلندمدت ایران اسلامی و در چارچوب سند چشم انداز بيست ساله كشور، نقشه جامع علمي كشور، برنامه هاي توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، ساير اسناد بالادستي حوزه نظام آموزشي عالي كشور و همچنين برنامه استراتژيك دانشگاه زنجان در زمينه گسترش آموزش عالي و با هدف ارتقای آموزش عالی کشور، پاسخگویی به تقاضاي داوطلبان تحصیلات تکمیلی،  تربيت نیروی انسانی متخصص و دانش آموختگاني با توانمندي لازم براي ادامه تحصيل و كار در عرصه های ملی و بین المللی، توسعه تحقيقات و مشاركت در توليد علم و فن­اوري، تبديل ايده به پديده و تجاري سازي رقابت پذیر نتايج تحقيقات و يافته هاي علمي با كيفيت، با اخذ موافقت قطعی از دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری در 10/04/1392 پردیس سهروردی دانشگاه زنجان تأسیس شد. متعاقب آن بر اساس مجوز مورخه 16/09/1392 دفتر گسترش آموزش عالی، مطابق ضوابط پذیرش سازمان سنجش آموزش کشور، از نیمسال دوم سال تحصیلی 92-93 پردیس سهروردی به جذب دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته های برق – قدرت، عمران – سازه و مکانیک - طراحی کاربردی اقدام نمود.  از سال 94 با مجوز دفتر گسترش آموزش عالی مطابق پذیرش دانشجویان پردیس سهروردی موفق به جذب دانشجو در رشته علوم دامی و تغذیه گردید. امید آن است که با اقدامات صورت گرفته برای اخذ مجوز رشته ­های جدید، انشاءالله تعداد رشته – گرایش  های کارشناسی ارشد و دکتری افزایش یابد. 

پردیس سهروردی به لحاظ سیاستهای کلی تابع مقررات و آئین نامه های آموزشی، پژوهشی، اداری و مالی دانشگاه زنجان می باشد و فعالیت اصلی آن بر پایه تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) استوار شده است.





به اشتراک بگذارید:
برای دریافت اخبار جدید و اطلاع از دوره های آموزشی در خبرنامه سایت عضو شده و با مراجعه به ایمیل، عضویت خود را تکمیل کنید. آموزش عضویت

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی‌شود


پاسخگو هستیم
گفتگوی آنلاین

برای شروع مکالمه بر روی یک گزینه کلیک کنید

لطفا برای شروع گفتگو فقط پیام متنی ارسال کنید.