خانه دکتری » معرفی دانشگاه ها » دانشگاه بوعلی سینا همدان
مجوز تاسیس دانشگاه بوعلی سینا در سال ۱۳۵۲ صادر گردید و با پذیرش ۲۰۰ دانشجو در مقاطع مختلف در سال ۱۳۵۵ فعالیت آموزشی خود را آغاز نمود. 

دانشگاه در فضایی حدود ۲۵۰ هزار متر مربع در سایت اصلی و در مساحتی قریب به ۲۰۵ هکتار بنا شده است. در این دانشگاه نسبت اساتید به دانشجویان یک به ۲۲ است. دانشگاه هم چنین در حال حاضر میزبان دانشجوبان خارجی و زبان آموزان غیرایرانی علاقه مند به فراگیری زبان فارسی از کشور های مختلف می باشد که امید آن می رود، در آیندۀ نه چندان دور شمار این دانشجویان و زبان آموزان در این دانشگاه بیشتر شود.

دانشگاه بوعلی سینا همدان

اولین گام های ایجاد دانشگاه بوعلی سینا در اسفندماه سال ۱۳۵۱ براساس معاهده مشترک بین دولت های ایران و فرانسه برداشته شد. شورای گسترش آموزش عالی در نود و چهارمین جلسه خود در مورخ ۱۳۵۲/۹/۶ مجوز تاسیس دانشگاه بوعلی سینا در همدان را تصویب نمود که پس از آن در سال ۱۳۵۳ تاسیس و فعالیت آموزشی خود را در سال ۱۳۵۵ با پذیرش حدود ۲۰۰ دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی کاردانی تا کارشناسی ارشد در چهار مجتمع گسترش کشاورزی، علوم تندرستی، و علوم محیط زیست و علوم آموزشی آغاز نمود.

فضاهای آموزشی، کمک آموزشی، رفاهی – فرهنگی، خوابگاهی و ورزشی دانشگاه حدود ۲۵۰ هزار متر مربع بوده که در سایت اصلی و در مساحتی قریب به ۲۰۵ هکتار بنا شده است.

این دانشگاه در سال ۲۰۱۷ میلادی به لحاظ وبومتریک در جهان رتبۀ ۱۵۸۳، در آسیا رتبۀ ۴۰۰، در خاور میانه رتبۀ ۸۰ و در کل دانشگاه های کشور رتبۀ ۲۱ را داراست و نیز به لحاظ شاخص ISC در بین دانشگاه های جامع کشور رتبۀ نهم و در کلیه دانشگاه های جهان اسلام صاحب رتبۀ ۵۰ می باشد. به علاوه در بین دانشگاه های کشور از نظر ارجاعات به مقالات رتبۀ پنجم و از نظر تعداد دانشمندان ISI نیز رتبۀ پنجم کشور را دارا می باشد.

از ویژگی های بارز دانشگاه بوعلی سینا می توان به کیفیت بالای تولیدات علمی و توسعۀ تحصیلات تکمیلی اشاره نمود که ثمرۀ تلاش مسؤولین و اعضای هیأت علمی این دانشگاه در سالیان متمادی است. لازم به ذکر است این دانشگاه در علم شیمی و هم چنین میزان ارجاعات به مقالات اعضای هیأت علمی دانشگاه در کشور و جهان برند و شاخص محسوب می شود. هم چنین دانشگاه بوعلی سینا را می توان جزء یک درصد دانشگاه های مؤثر جهان نام برد.

دانشگاه بوعلی سینا هم چنین در حال حاضر میزبان  ۲۴ نفر از دانشجویان و ۵۲ نفر از زبان آموزان غیرایرانی علاقه مند به فراگیری زبان فارسی، از کشور های سوریه، یمن، فلسطین، عراق، چین، سریلانکا، تاجیکستان و پاکستان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد که امید آن می رود، در آیندۀ نه چندان دور شمار این دانشجویان و زبان آموزان در این دانشگاه بیشتر شود.

دانشگاه بوعلی سینا همدان

دانشگاه بوعلی‌سینا در حال حاضر دارای ۴۴۰ عضو هیات علمی، حدود ۷۳۵ کارمند، حدود ۱۳۰۰۰ دانشجو، ۳۱۰ رشته تحصیلی فعال در مقاطع کاردانی، ‏کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و حدود ۳۵۰۰۰ دانش‌آموخته می باشد.

دانشکده ها

دانشکده علوم پایه، دانشکده شـیمی، دانشکده علوم انسانی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشکده هنر و معماری، دانشکده کـشاورزی، دانشکده پیرادامپزشکی، دانشکده تربیت بدنی، دانشکده فنی تویسرکان، دانشکده فنی کبودرآهنگ، دانشکده مدیریت و حسابداری رزن و دانشکده صنایع غذایی بهار.

از بین این دانشکده ها، دانشکده های شیمی، فنی و مهندسی، کشاورزی، علوم پایه و علوم انسانی از نظر تولیدات علمی و جذب دانشجو در رتبه های بالایی قرار دارند.

از مؤسسات وابسته به دانشگاه نیز، مرکز رشد وابسته به دانشگاه که هم اکنون با ۲۵ شرکت فعال در حوزۀ IT و ICT پیشرفت خوبی در زمینۀ جذب دانشجویان و نخبگان صاحب طرح و ایده های فناورانه داشته است.


پردیس اصلی

دانشکده فنی و مهندسی

دانشکده مهندسی دانشگاه بوعلی‌سینا با قریب ۴۰ سال قدمت و با در اختیار داشتن اعضای هیأت علمی توانمند و مجرب، فضاها، امکانات، تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی آموزشی و پژوهشی مناسب، از جایگاه ویژه‌ای به‌خصوص در منطقه غرب کشور برخوردار است.

گروه‌های شش‌گانه اصلی مهندسی شامل عمران، مکانیک، صنایع، برق،کامپیوتر و مواد در ۲۳ گرایش مختلف در این دانشکده دایر بوده و در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری در گرایش‌های مختلف دانشجو می‌پذیرند. هم‌اکنون ۷۲ عضو هیأت علمی تمام وقت شامل ۸ استاد، ۱۴ دانشیار، ۴۸ استادیار و ۲ مربی در دانشکده مهندسی علاوه بر انجام امور آموزشی در گرایش­های مختلف تخصصی، درحال انجام فعالیت‌های‌ پژوهشی هستند.

دانشگاه بوعلی همدان

وجود حدود ۸۰ آزمایشگاه و کارگاه آموزشی و تحقیقاتی موجب ارتقا سطح آموزشی و کیفیت امور پژوهشی در این دانشکده شده است. از بین مجموعه آزمایشگاه‌ها، آزمایشگاه‌های تصویر برداری با میکروسکوپ­های الکترونی شامل دستگاه‌های FESEM، TEM، SEM، XRF، XRD، ژئوتکنیک، ژئوتکنیک زیست‌محیطی،‌ آزمایشگاه تحقیقاتی ضربه، خواص مکانیکی مواد و بتن از جایگاه ویژه‌ای از نظر تجهیزات و خدمات برخوردارند.

در سال‌های اخیر، سالانه به‌طور متوسط ۱۸۰ مقاله پژوهشی در مجلات معتبر خارجی و داخلی و تعداد زیادی مقاله در همایش‌های ملی و بین‌المللی، توسط اعضای هیأت علمی دانشکده مهندسی به‌چاپ رسیده و نیز تعداد قابل توجه­ای کتاب، منتشر و اختراع ثبت شده است. که این موضوع باعث ارتقا دانشگاه بوعلی سینا در حوزه مهندسی، در رتبه بندی­های بین المللی گردیده است.

تا کنون نزدیک به ۷۰۰۰ نفر در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری از این دانشکده دانش آموخته و در مراکز مختلف صنعتی، دانشگاهی و اداری مشغول به‌خدمت هستند. درحال حاضر ۱۷۴۲ دانشجو در این دانشکده مشغول به‌تحصیل بوده که  از این تعداد ۴۲۵ نفر در مقطع کارشناسی‌ارشد و ۹۵ نفر در مقطع  دکتری، درحال انجام فعالیت آموزشی و پژوهشی می­باشند.


گروه ها، رشته ها، مقاطع و گرایش های تحصیلی دانشکده
 
گروه
کارشناسی
کارشناسی ارشد
دکتری
برق
مهندسی برق
مهندسی برق - کنترل

مهندسی برق – سیستم های قدرت
مهندسی برق - قدرت

مهندسی برق - کنترل
مکانیک
مهندسی مکانیک
مهندسی مکانیک - طراحی کاربردی

مهندسی مکانیک - تبدیل انرژی

مهندسی مکانیک - ساخت و تولید
مهندسی مکانیک - طراحی کاربردی - مکانیک جامدات

مهندسی مکانیک -طراحی کاریردی - دینامیک و ارتعاشات

مهندسی مکانیک - تبدیل انرژی- انتقال حرارت
عمران
مهندسی عمران
مهندسی عمران - ژئوتکنیک

مهندسی عمران - سازه

مهندسی عمران - مدیریت ساخت

مهندسی عمران - آب و سازه های هیدرولیکی

مهندسی عمران - سنجش از دور
مهندسی عمران - سازه

مهندسی عمران -ژئوتکنیک
صنایع
مهندسی صنایع
مهندسی صنایع - بهینه سازی سیستم ها

مهندسی صنایع - سیستم های کلان
مهندسی صنایع
کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر
مهندسی کامپیوتر - هوش مصنوعی و رباتیکز

مهندسی کامپیوتر – شبکه های کامپیوتری

مهندسی کامپیوتر- نرم افزار

مهندسی کامپیوتر – معماری سیستم های کامپیوتری

مهندسی کامپیوتر - هوش مصنوعی و رباتیکز

مهندسی کامپیوتر – نرم افزار
مواد
مهندسی مواد
مهندسی مواد - شناسایی و انتخاب مواد مهندسی
مهندسی مواد – مهندسی سطح و خوردگی

مهندسی مواد – خواص فیزیکی و مکانیکی مواد




دانشکده کشاورزی

مدرسه عالی کشاورزی همدان: نخستین بار در اسفند ماه سال ۱۳۴۵ هجری شمسی اولین مرکز آموزش عالی کشاورزی در همدان، توسط مرحوم دکتر علی اقبالی تحت عنوان «آموزشگاه عالی کشاورزی» با تصویب شورای مرکزی دانشگاه ‏ها تاسیس شده و در سال ۱۳۴۸ به تصویب وزارت علوم و آموزش عالی رسید. مدرسه عالی کشاورزی تا سال ۱۳۴۹ فقط دارای دوره دو ساله «کاردانی کشاورزی» بود. در سال ۱۳۴۹ و با تصویب وزارت علوم در این مرکز دوره لیسانس در دو رشته «تعاون و امور روستایی» و «ترویج کشاورزی» دایر گردید و از همان زمان از «آموزشگاه عالی کشاورزی» به «مدرسه عالی کشاورزی» تغییر نام داد. آقایان دکتر منصور غلامی، دکتر ایرج ملک‏ محمدی، دکتر سید محمود حسینی، دکتر یوسف حجازی، دکتر عبدالحمید پاپ‏زن و دکتر محمدرضا همزه­‏ای از جمله اولین دانش ‏آموختگان این دوره هستند.

دانشگاه بوعلی همدان

پس از صدور مجوز تاسیس دانشگاه بوعلی ‏سینا در سال ۱۳۵۲ و تصویب آن در سال ۱۳۵۳، دانشکده کشاورزی همدان رسما فعالیت خود را در قالب "مجتمع گسترش کشاورزی" به عنوان یکی از چهار شاخه اصلی دانشگاه بوعلی‏ سینا، در محل سابق کارخانه ‎چرمسازی همدان آغاز نمود. اولین اساتید دانشگاه بوعلی ‏سینا بر اساس معاهده مشترک بین ایران و فرانسه، با عنوان بورس دولت ایران جهت تحصیل به کشور فرانسه اعزام شدند و آقای دکتر درویش به عنوان اولین رییس دانشکده کشاورزی انتخاب شدند.


دانشگاه بوعلی سینا-دانشکده کشاورزی: پس از صدور مجوز تاسیس دانشگاه بوعلی ‏سینا در سال ۱۳۵۲ و تصویب آن در سال ۱۳۵۳، دانشکده کشاورزی همدان رسما فعالیت خود را در قالب «مجتمع گسترش کشاورزی» به عنوان یکی از چهار شاخه اصلی دانشگاه بوعلی‏ سینا، در محل سابق کارخانه ‎چرمسازی همدان آغاز نمود. اولین اساتید دانشگاه بوعلی ‏سینا بر اساس معاهده مشترک بین ایران و فرانسه، با عنوان بورس دولت ایران جهت تحصیل به کشور فرانسه اعزام شدند و آقای دکتر درویش به عنوان اولین رییس دانشکده کشاورزی انتخاب شدند.

دانشگاه بوعلی همدان

در سال  ۱۳۵۸ به­طور رسمی، «مدرسه عالی کشاورزی» در «دانشگاه بوعلی‏ سینا» ادغام شد. پس از انقلاب فرهنگی و با بازگشایی دانشگا‏ه‏ ها در سال ۱۳۶۲، دانشکده کشاورزی با تاسیس دو گروه آموزشی «زراعت» و «دامپروری» دوباره فعالیت خود را آغاز نمود و در سال‏های ۱۳۶۳ و ۱۳۶۴، به­ترتیب اقدام به پذیرش دانشجو در رشته‏های «علوم زراعی» و «امور دامی» در مقطع کاردانی نمود. در سال ۱۳۷۷، نخستین دانشجوی کارشناسی ارشد در گروه علوم دامی و در سال ۱۳۸۵ نخستین دانشجوی دکتری در گروه خاکشناسی پذیرفته شدند.


در حال حاضر (۱۳۹۹) دانشکده کشاورزی دارای ۸۶ عضو هیأت علمی (۱۲ استاد، ۳۱ دانشیار و ۴۳ استادیار) در ۸ گروه آموزشی، ۶۸ آزمایشگاه و کارگاه، گلخانه­های آموزشی و پژوهشی، موزه تاریخ طبیعی، پژوهشکده آب، پژوهشکده فیتوشیمی و دو مزرعه آموزشی – پژوهشی - تولیدی عباس­آباد و دستجرد است. هم­اکنون، در حدود ۱۵۰۰ دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی (۷۷۰ دانشجوی کارشناسی، ۵۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۲۳۰ دانشجوی دکتری تخصصی) این دانشکده مشغول به تحصیل هستند.





دانشکده شیمی

دانشگاه بوعلی سینا در آذرماه سال ۱۳۵۲ با صدور مجوز از طرف شورای گسترش آموزش عالی تاًسیس و در سال ۱۳۵۵ اقدام به پذیرش یک دوره دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته در رشته ی آموزش شیمی نمود.

با پیروزی انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال ۱۳۵۷ و تغییر سیاست های راهبردی در آموزش عالی ادامه کار با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی در گرایش های شیمی محض ، شیمی کاربردی و دبیری شیمی دنبال گردید. درسال ۱۳۶۹ پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در سال ۱۳۷۶ پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی در گرایش های شیمی آلی ، شیمی فیزیک ، شیمی معدنی، شیمی تجزیه و شیمی کاربردی ودر سال ۱۳۹۰ پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی با گرایش الکتروشیمی آغاز گردید.
دانشگاه بوعلی همدان

با ارتقاء سطح کمی و کیفی نیروی انسانی و تجهیزات تحقیقاتی و آموزشی گروه شیمی خرداد ۱۳۸۵ به دانشکده شیمی ارتقاء یافت ودر حال حاضر ۲۶ عضو هیاًت علمی در گرایشهای مختلف با این دانشکده همکاری دارند ((هیجده نفر استاد تمام  ،پنج نفر دانشیار، یک نفر استادیار، دو نفر مربی)) این دانشکده مجهز به تمامی آزمایشگاههای آموزشی در مقطع کارشناسی و آزمایشگاه های تحقیقاتی ((آلی ، معدنی ، کاربردی ، تجزیه ، شیمی فیزیک )) در مقاطع ارشد و دکتری و انواع تجهیزات دستگاهی می باشد وحدوداً در هرسال تعداد ۵۰۰ دانشجوی کارشناسی ، ۲۵۰ دانشجوی  کارشناسی ارشد و ۱۵۰ دانشجوی دکتری مشغول تحصیل در این دانشکده می باشند.



دانشکده علوم انسانی

دانشکده علوم انسانی یکی از سیزده دانشکده های، دانشگاه بوعلی سینا است که در شهر همدان، در پردیس اصلی دانشگاه در دامنه منطقه توریستی و تفریحی گنجنامه در یک منظقه خوش آب و هوا واقع شده است.این دانشکده در سال ۱۳۶۵ تأسیس شده  و دارای ۱۱ گروه آموزشی شامل (حقوق ، علوم تربیتی ، زبان شناسی همگانی ، معارف اسلامی ، الهیات ، زبان و ادبیات فارسی ، زبان و ادبیات عربی ، زبان انگلیسی ، زبان فرانسه ، فرهنگ و زبان های باستان و ایران شناسی ) است و حدود ۲۲۷۰ نفر دانشجو دارد که در مقاطع مختلف تحصیلی و در رشته های گوناگون مشغول به تحصیل هستند.این دانشکده دارای آزمایشگاه زبان، آزمایشگاه فناوری آموزشی، کتابخانه تخصصی، کارگاه رایانه و سایت رایانه (برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) است.دراین دانشکده انجمن ها علمی- دانشجویی در رشته های مختلف به فعالیت های علمی می پردازند.

دانشگاه بوعلی همدان

 این دانشکده همه ساله طبق قوانین و مقررات آموزشی عالی کشور از بین متقاضیان داخل و خارج از کشور به روش های گوناگون مانند: معرفی شدگان آزمون های سراسری، استعدادهای درخشان، بورسیه و... نسبت پذیرش و ثبت نام دانشجویان درمقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اقدام می کند.

دانشکده علوم انسانی دارای ۷۹ نفر عضو هیأت علمی با مراتب علمی استادی، دانشیاری و استادیاری و مربی است.در این دانشکده ۳۵ نفر پرسنل در حوزه های مختلف آموزشی، اداری و خدماتی مشغول به کار می باشند.دانشکده علوم انسانی دارای ۹ رشته - گرایش در مقطع کارشناسی، ۲۱ رشته و گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۲ رشته و گرایش در مقطع دکتری است.




دانشکده هنر و معماری

دانشکده هنر و معماری در سال ۱۳۸۱ از ادغام دو گروه آموزشی معماری از دانشکده مهندسی و باستان شناسی از دانشکده ادبیات و علوم انسانی تاسیس شد. این دانشکده هم اکنون در ۷ رشته داشجو می پذیرد و با حدود ۹۵۰ دانشجو و ۳۱  عضو هیات علمی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به فعالیت های آموزشی، علمی و پژوهشی می‌باشد.  
دانشگاه بوعلی همدان




دانشکده پیرادامپزشکی

دانشکده پیرادامپزشکی در سال ۱۳۷۳ در قالب آموزشکده دامپزشکی با راه­ اندازی رشته کاردانی دامپزشکی در بخشی از ساختمان قدیمی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا تاسیس شد و در نیمه دوم سال ۱۳۷۹ به محل فعلی نقل مکان نمود.

پس از اخذ موافقت اصولی شورای گسترش آموزش عالی برای راه ­اندازی دوره کارشناسی ناپیوسته علوم آزمایشگاهی، از سال تحصیلی ۸۵-۱۳۸۴ پذیرش دانشجو در این رشته انجام شد. در ابتدای سال ۱۳۸۹ با موافقت قطعی شورای گسترش آموزش عالی مبنی بر پذیرش دانشجو در دو رشته کارشناسی ناپیوسته بهداشت مواد غذایی و کارشناسی ناپیوسته بهداشت و بازرسی گوشت، این واحد آموزشی به عنوان اولین دانشکده پیرادامپزشکی کشور به فعالیت خود ادامه داد. در ادامه توسعه فعالیت­های آموزشی این دانشکده، دوره­ های کارشناسی پیوسته در رشته­ های علوم آزمایشگاهی و بهداشت مواد غذایی نیز به ترتیب در سال­های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۷ راه­ اندازی شد.

دانشگاه بوعلی همدان


دوره­ های تحصیلات تکمیلی از سال ۱۳۹۰ با پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد انگل­ شناسی در دانشکده پیرادامپزشکی راه­ اندازی شد و در سال ۱۳۹۱ دوره کارشناسی ارشد باکتری­ شناسی و دوره­ های دکتری ایمنی­ شناسی و باکتری­ شناسی نیز به دایر در دانشکده اضافه شدند و پذیرش دانشجو برای آن­ها انجام شد. در ادامه توسعه دوره­ های تحصیلات تکمیلی دانشکده پیرادامپزشکی، از سال ۱۳۹۲ نیز دوره کارشناسی ارشد بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی راه­ اندازی شد.




دانشکده علوم پایه

دانشکده علوم ­پایه همزمان با بنا نهاده شدن دانشگاه بوعلی­ سینا در سال ۱۳۵۴ در مکان بنای کنونی با مساحت تقریبی ۲۲ هزار متر مربع در حالی گشایش یافت که در این ساختمان، سازمان مرکزی و بسیاری از دانشکده­ ها نیز جانمایی شدند.

فضاهای آموزشی و فرهنگی، مانند تالار گردهمایی ­ها (تالار شهید چمران)، کتابخانه مرکزی، کتابخانه تخصصی دانشکده علوم­ پایه، تالارهای کتابخوانی دختران و پسران، بوفه دانشکده، سینما، دو تالار آمفی تئاتر، تالارهای رایانه دوره کارشناسی، کارشناسی­ارشد و دکتری (هرکدام جداگانه و مشترک با دانشکده شیمی)، گنجینه کتاب­های خطی، دو تالار خوراک­خوری ویژه دختران و پسران، اتاق­های انجمن­های علمی و تشکل­های دانشجوئی و جهاد دانشگاهی همگی در این ساختمان  سالخورده­ی­ زیبا و یگانه جانمایی شده­اند.

سازه دانشکده علوم­پایه با چندین هشتی، حیاط، باغچه، حوض، آبنما و رواق­ها یادآور معماری ایرانی است و همزمان نشان­های معماری نوین را نیز با خویش به همراه دارد. رخنمون شیرازه سازه که نه تنها لطمه­ای به سیمای آن نمی­زند، بلکه زیبائی خاصی به آن داده است، به گونه­ای که به عنوان سازه­ای یگانه در کشور رخ می­نماید و هرساله دانشجویان رشته معماری سراسر کشور را به سوی خویش فرا می­خواند!

 دانشگاه بوعلی همدان




 دانشکده علوم ­پایه همزمان با بنا نهاده شدن دانشگاه بوعلی­ سینا در سال ۱۳۵۴ در مکان بنای کنونی با مساحت تقریبی ۲۲ هزار متر مربع در حالی گشایش یافت که در این ساختمان، سازمان مرکزی و بسیاری از دانشکده­ ها نیز جانمایی شدند.

فضاهای آموزشی و فرهنگی، مانند تالار گردهمایی ­ها (تالار شهید چمران)، کتابخانه مرکزی، کتابخانه تخصصی دانشکده علوم­ پایه، تالارهای کتابخوانی دختران و پسران، بوفه دانشکده، سینما، دو تالار آمفی تئاتر، تالارهای رایانه دوره کارشناسی، کارشناسی ­ارشد و دکتری (هرکدام جداگانه و مشترک با دانشکده شیمی)، گنجینه کتاب­های خطی، دو تالار سلف ویژه دختران و پسران، اتاق­های انجمن­های علمی و تشکل­های دانشجوئی و جهاد دانشگاهی همگی در این ساختمان  سالخورده­ ی­ زیبا و یگانه جانمایی شده­ اند.

سازه دانشکده علوم­ پایه با چندین هشتی، حیاط، باغچه، حوض، آبنما و رواق­ها یادآور معماری ایرانی است و همزمان نشان­های معماری نوین را نیز با خویش به همراه دارد. رخنمون شیرازه سازه که نه تنها لطمه­ای به سیمای آن نمی­زند، بلکه زیبائی خاصی به آن داده است، به گونه­ای که به عنوان سازه­ای یگانه در کشور رخ می­نماید و هرساله دانشجویان رشته معماری سراسر کشور را به سوی خویش فرا می­خواند.


رشته ­ها و گرایش­های دایر در دانشکده
 
در آغاز، دانشکده علوم ­پایه شامل رشته­ های شیمی، فیزیک و ریاضی بوده است، رشته­ های زیست ­شناسی و زمین­ شناسی در دهه ۷۰ و سرانجام رشته آمار در سال ۱۳۸۷ راه اندازی شد. هرچند همانگونه که پیشتر آمد، رشته شیمی در سال ۱۳۸۴ از دانشکده علوم ­پایه جدا شد.

۱ - رشته ریاضی

گروه آموزشی ریاضی در دروه کارشناسی با عنوان ریاضیات و کاربردها دانشجو می­پذیرد. دوره کارشناسی­ ارشد شامل رشته ­های ریاضیات کاربردی (گرایش آنالیز عددی) و ریاضی محض (گرایش­های آنالیز، جبر و هندسه) می­باشد. در دوره دکتری هم در دو رشته ریاضی کاربردی (گرایش آنالیز عددی) و ریاضی محض (گرایش جبر) دانشجو پذیرش می­شود.


رشته گرایش­های گروه آموزشی ریاضی                  
دانشگاه بوعلی همدان



 ۲ -رشته زمین­ شناسی

دوره کارشناسی در رشته زمین ­شناسی (بدون گرایش) و دوره کارشناسی­ ارشد در شش گرایش زمین­ شناسی مهندسی، رسوب­ شناسی و سنگ­ شناسی رسوبی، پترولوژی، زمین­ شناسی اقتصادی، تکتونیک و زمین ­شناسی زیست محیطی دانشجو می­پذیرد. دوره دکتری نیز در چهار گرایش زمین­ شناسی مهندسی، رسوب­شناسی و سنگ­ شناسی رسوبی، پترولوژی و زمین ­شناسی اقتصادی فعال است.

رشته گرایش­های گروه آموزشی زمین ­شناسی                     
دانشگاه بوعلی همدان




۳ - رشته زیست ­شناسی

دوره کارشناسی این رشته در دو گرایش گیاهی و زیست­ شناسی مولکولی-سلولی (از سال ۱۳۹۸) دانشجو می­پذیرد. دوره کارشناسی­ ارشد نیز در گرایش­های  گیاهی (به تفکیک گرایش فیزیولوژی گیاهی، سیستماتیک گیاهی و سلولی و تکوین گیاهی) و زیست ­شناسی جانوری دایر است. دوره دکتری تنها در گرایش زیست ­شناسی گیاهی (گرایش سیستماتیک گیاهی، سلولی و تکوین گیاهی و فیزیولوژی گیاهی) دانشجو  می­پذیرد 


 رشته گرایش­های گروه آموزشی زیست ­شناسی                    دانشگاه بوعلی همدان



    

۴ - رشته فیزیک

در دوره کارشناسی فیزیک (بدون گرایش) دانشجویان در حال تحصیل هستند. دوره کارشناسی ارشد نیز در گرایش­های گرانش و کیهان­ شناسی، هسته­ ای، ماده چگال (فیزیک حالت جامد)، و اپتیک و لیزر (اتمی-مولکولی) دایر است. دوره دکتری فیزیک در گرایش­های هسته­ ای، ماده چگال (حالت جامد)، اپتیک و لیزر (اتمی مولکولی) و گرانش و کیهان ­شناسی دانشجو پذیرش می­شود .


رشته گرایش­های گروه آموزشی فیزیک                 
دانشگاه بوعلی همدان





۵ - رشته آمار

فعالیت این رشته در دانشکده علوم ­پایه دانشگاه بوعلی ­سینا از سال ۱۳۸۷ با پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی آغاز شده و هم چنان پذیرش دانشجو تنها در این دوره ادامه دارد. با تلاش مدیر گروه و همکاران فعال این گروه آموزشی پرونده راه اندازی رشته بیم سنجی برای نخستین بار در سطح کشور و متناسب با نیازهای جامعه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال پی­گیری است.

رشته گرایش­های گروه آموزشی آمار                    دانشگاه بوعلی همدان



 هم اکنون ۶۴ عضو هیئت علمی تمام وقت در دانشکده علوم­ پایه مشغول به خدمت هستند. هرچند شماری از استادهای بازنشسته و همچنین دانش­ آموختگان دوره کارشناسی ­ارشد و دکتری به همراه دانشجویان دوره دکتری در امر آموزش دانشجویان دانشکده و ارائه خدمات آموزشی به دیگر دانشکده ­ها همکاری می­ نمایند. دانشکده علوم ­پایه برای جذب دانش­ آموختگان جوان نیز در دو سال گذشته تلاش زیادی نموده و توانسته چند نیروی جوان را به جمع همکاران خود بیافزاید.

شایان یادآوری است اعضاء هیئت علمی دانشکده شامل یک مربی، ۳۱ استادیار، ۲۴ دانشیار و ۸  استاد تمام است     


فضاهای رفاهی و تفریحی
فضاهای رفاهی دانشکده علوم پایه شامل تالار خوراک­ خوری و بوفه دختران و پسران، چندین حیاط زیبا با معماری ناب ایرانی (حوض، آب نما و رواق) در دانشکده وجود دارند که دانشجویان برای رفع نیازهای تفریحی همواره از آنها بهره می­برند. در کنار این فضاها، سینما، تالار همایش، آمفی تئاتر، تالار کتابخوانی ویژه دختران و پسران، تالار رایانه­، نمازخانه آقایان و خانم­ها و کتابخانه از دیگر فضاهایی به شمار می­روند که برای خدمت به دانشجویان آماده شده اند.


 رویدادهای مهم
با وجود همه تنگناها و کاستی­ ها رویدادهای علمی فراوانی در سال­های گذشته در این دانشکده برپا گردیده که البته بسیاری از آن­ها به پشتکار و تلاش دانشجویان علاقه­مند دانشکده و انجمن­های علمی روی داده­اند. همایش سالانه روز فیزیک با شرکت دانش­ آموزان و دبیران فیزیک شهرستان همدان، همایش سالانه روز آمار با دعوت از پیشکسوتان آمار ایران (مانند استاد پارسیان، رئیس پیشین انجمن آمار ایران)، همایش انجمن گوهرشناسی ایران (با حمایت انجمن بلورشناسی و کانی شناسی ایران)، همایش انجمن زمین­شناسی اقتصادی ایران، همایش نکوداشت پیشکسوتان زیست­ شناسی تکوینی ایران ، برگزاری سخنرانی های علمی با دعوت از صاحب نظران علمی کشور مانند همایش بررسی علل تشکیل فروچاله های استان همدان ،


بررسی ساز و کار زمین لرزه استان کرمانشاه، همایش درباره نظریه ریسمان رشته فیزیک با سخنرانی برخط و پرسش و پاسخ با شرکت دکتر کامران وفا (نظریه پرداز تئوری ریسمان) از دانشگاه هاروارد آمریکا، همایش دانشجویی کیهان­شناسی، همایش دانشجویی زمین­شناسی با سخنرانی دکتر سلیمان بوزگورت از ترکیه و ... گوشه­ ای از تلاش همکاران گروه­های آموزشی و دانشجویان دانشکده برای پویایی و سرزندگی علمی در دو سال گذشته بوده است.

 


دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی

دانشگاه بوعلی سینا در آذرماه ۱۳۵۲ با صدور مجوز از طرف شورای گسترش آموزش عالی تأسیس شد. با ارتقاء سطح کمی و کیفی امکانات دانشگاه و افزایش تقاضا و در راستای توسعه دانشگاه، در سال ۱۳۶۵ دانشکده ادبیات و علوم انسانی تأسیس شد و در سال ۱۳۶۷ برای اولین بار مجوز تأسیس رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی گرایش بازرگانی از وزارت علوم اخذ و به پذیرش دانشجو در این رشته اقدام گردید.

دانشگاه بوعلی همدان

 به موازات تقویت نیروی انسانی و افزایش تقاضا و در چارچوب برنامه جامع و بلندمدت دانشگاه، رشته علوم اجتماعی نیز در سال ۱۳۷۱ تأسیس گردید. با توجه به تأسیس گرایشهای جدید در زمینه اقتصاد و علوم اجتماعی و گسترش رشته های تحصیلی و افزایش اعضای هیأت علمی و کارکنان اداری و آموزشی و ارتقاء فعالیتهای علمی، آموزشی و پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، در سال ۱۳۸۷ گروه­های آموزشی اقتصاد، علوم اجتماعی، روان­شناسی و حسابداری در قالب دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی از دانشکده ادبیات و علوم انسانی منفک و در محل ساختمان جدید دانشکده در پردیس مرکزی دانشگاه که مراحل احداث آن در سال ۱۳۸۵ به پایان رسیده بود استقرار یافت. 

و در حال حاضر هر یک از این گروه­ها در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اقدام به پذیرش و تربیت دانشجو می نمایند. لازم به ذکر است که در ادامه فعالیت­های دانشکده، مجوز رشته علوم سیاسی نیز در مقطع کارشناسی در سال ۱۳۸۶ اخذ گردید.



دانشکده علوم ورزشی

تربیت بدنی رشته­ای است بین رشته ای که از علوم مختلف برای تقویت و تربیت جسم و روان استفاده می­کند. این رشته از یک سو با علوم پایه و علوم پزشکی و تندرستی و از سوی دیگر با رشته­های مختلف ورزشی و حرکتی پیوند یافته است تا بتواند با تربیت نیرو متخصص ورزشی در سه بعد ورزش همگانی با هدف ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری­های ناشی از بی­ تحرکی، ورزش قهرمانی با هدف ارتقای کیفیت مهارت­های ورزشی و پیروزی در مسابقات و همچنین بعد حرکت درمانی با هدف توان­بخشی; توان­بخشی افرادی که دارای مشکلات عضلانی-اسکلتی ناشی از فقر حرکتی یا بعد از اعمال جراحی نیازمند توان­بخشی حرکتی هستند، فعالیت نماید.

دانشکده تربیت بدنی دانشگاه بوعلی با موافقت شورای عالی گسترش در سال ۱۳۶۹ در دانشکده ادبیات و علوم انسانی پایه­‌گذاری شده و اولین گروه از دانشجویان در مقطع کارشناسی در سال ۱۳۷۲ پذیرش شدند. با توجه به پیگیری و تلاش اساتید در سال ۱۳۷۵ اولین پذیرش دانشجو در مقطع ارشد گرایش عمومی به انجام رسید. در سال ۱۳۸۷ با جدا شدن گرایش­های مقطع کارشناسی ارشد پذیرش این دانشجوها در ۴ گرایش بیومکانیک ورزشی، آسیب‌­شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، فیزیولوژی ورزشی و مدیریت ورزشی انجام شد.

دانشگاه بوعلی همدان

این دانشکده در سال ۱۳۸۸ موفق به پذیرش اولین دانشجویان دوره دکتری در رشته بیومکانیک ورزشی شد با گذشت یک سال دانشجویان در مقطع دکتری در رشته­های آسیب­‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، فیزیولوژی ورزشی و مدیریت ورزشی پذیرش شدند.

در سی و یکم تیر ماه سال ۱۳۹۲ با شماره مجوز ۲/۲۲/۶۱۶۹۰ شورای عالی گسترش دانشکده تربیت بدنی از دانشکده ادبیات و علوم انسانی جدا شده و به صورت مستقل شروع به فعالیت نمود. ریاست این دانشکده برای اولین بار در تاریخ ۱۰ بهمن ماه سال ۱۳۹۲ طی حکمی  از جانب ریاست محترم دانشگاه، بر عهده آقای دکتر مهرداد عنبریان قرار گرفت.

پس از گذشت سه سال ریاست محترم دانشگاه در تاریخ ۲۳ مرداد ماه سال ۱۳۹۵ آقای دکتر علی یلفانی را به عنوان ریاست محترم دانشکده معرفی نمود. جناب دکتر یلفانی هم اکنون عهده دار  این مسئولیت هستند. میزان سرانه فضای سرپوشیده دانشگاه ۵/۰ متر و سرانه فضاهای روباز حدود یک متر می­باشد.

این میزان با توجه به استانداردها فضای سرپوشیده باید به دوبرابر افزایش یافته و میزان فضای روباز نسبتی مناسب دارد. اکثر فضاهای روباز دراختیار دانشجویان پسر بوده و بانوان با رعایت موازین شرعی نیز نمی­توانند از این فضاها استفاده کنند و ملزم به تمرین در فضاها و سالن­های سرپوشیده هستند.

باتوجه به استقرار سایت علوم ورزشی در سایت علوم انسانی با همکاری ریاست دانشکده علوم انسانی دانشجویان به طور مشترک از سایت کامپیوتری، کتابخانه و سایر امکانات استفاده می­نمایند.

دانشگاه بوعلی همدان

این دانشکده در ابتدا با ۱۵ عضو هیئت علمی شروع به کار کرده و به دلیل انتقال ۳ تن از اعضا و جذب ۱ نیرو در رشته مدریت ورزشی، هم­اکنون دارای ۱۳ عضو است که از این تعداد ۳ استاد، ۳ دانشیار و ۷ تن دارای مرتبه علمی استادیار در حالت فعالیت می­باشند.  دانشکده علوم ورزشی دانشگاه به سه زیر گروه آسیب­شناسی و بیومکانیک، مدیریت و یادگیری حرکتی و فیزیولوژی تقسیم شده که به ترتیب دارای۵، ۳ و ۴ عضو است.

 تعداد مقالات چاپ شده در سال ۱۳۹۵ توسط اعضای هیئت علمی برابر با ۹۶ مقاله بوده که ۱۱ مقاله از این بین ISI هستند، این آمار بیانگر میانگین ۸ مقاله را به ازای هر عضو هیئت علمی است که با توجه به جذب ۴ نیروی جدید یا تازه فارغ­التحصیل شده میانگین نسبتا خوبی است.

۳۰% از اعضا هیئت علمی را خانم­ها تشکیل می­دهند که با توجه به وجود واحدهای متعدد عملی و پذیرش حدود ۵۷% دانشجوی خانم، دانشکده مجبور به همکاری با اساتید مدعو شده است که با توجه به هدف کلی این رشته  ارتقا تخصصی در این بخش علی الخصوص بخش بانوان حائز اهمیت است. این دانشکده علاوه بر کلاس­های تخصصی رشته تربیت بدنی ارائه دهنده کلیه واحدهای عمومی تربیت بدنی در رشته­های دیگر نیز می­باشد.

دانشگاه بوعلی دو نشریه ورزشی به نام­های توان­بخشی ورزشی و مدریت ورزشی می­باشد که به ترتیب دارای امتیاز Q۳ و Q۱ بوده که به ترتیب دارای impact ۱۰۳/۰ و ۳۵۵/۰ می­باشد. هر دو نشریه به صورت دوسوی ناشناس داوری می­شود. مدیریت دانشکده بر عهده دکتر علی یلفانی با معاونت دکتر معصومه مجیدی پرست و معاونت پژوهشی دکتر محبوبه عالم‌زاده بوده و دارای ۵ کارمند می­باشد.


دانشکده های اقماری دانشگاه بوعلی سینا همدان

دانشکده فنی و مهندسی کبودرآهنگ

تاریخچه دانشکده فنی – مهندسی کبودرآهنگ (دانشگاه بوعلی سینا): دانشکده فنی – مهندسی کبودرآهنگ واقع در شهرستان کبودرآهنگ در فاصله ۵۸ کیلومتری از شهر همدان(سایت مرکزی دانشگاه بوعلی سینا) واقع در شمال استان همدان و یکی از موفق ترین واحد های آموزشی این دانشگاه است. پذیرش دانشجویان این دانشکده در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های معتبر دولتی خود گواه این مدعاست. 

این دانشکده با توجه به توسعه کمی و کیفی و موفقیت های فراوان و نیز نوید بخش در پذیرش دانشجویان خود در مقاطع تحصیلی بالاتر در دانشگاه های معتبر کشور، مشغول به تربیت نیروهای متخصص و متعهد می باشد. دانشکده فنی – مهندسی کبودرآهنگ در سال ۱۳۸۹ به همت مسئولین وقت افتتاح گردید.

 این دانشکده در زمینی به متراژ ۷۴۰۰ متر مربع در محل ساختمان قدیم فرمانداری (واگذار شده به دانشگاه بوعلی سینا) افتتاح گردید. هدف از تأسیس دانشکده فنی – مهندسی کبودرآهنگ، پرورش نیرو های متخصص و متعهد در زمینه های مهندسی عمران و معماری – شهرسازی جهت پیشرفت شهرستان کبودرآهنگ در راستای اهداف بلند مدت دانشگاه بوده است.

 اولین رشته دایر در دانشکده، رشته مهندسی عمران بود که از جمله رشته های اصلی و پر جاذبه گروه فنی و مهندسی می باشد؛ این رشته در ابتدا به نام مهندسی راه و ساختمان خوانده می شد که پس از بازگشائی دانشگاه ها در سال ۱۳۶۱ به رشته مهندسی عمران تغییر نام داد. در سال ۱۳۹۲ رشته مهندسی شهرسازی به مجموعه رشته های دانشگاهی اضافه گردید. پذیرش دانشجویان در این دانشکده از طریق آزمون سراسری و بصورت روزانه و نوبت دوم انجام می گیرد.


دانشگاه بوعلی همدان


 نخستین گروه دانش آموختگان این رشته (ورودی ۸۹ رشته مهندسی عمران) ۱۰ نفر بودند که در سال ۱۳۹۳ از این دانشکده فارغ التحصیل شدند. دانشکده فنی – مهندسی کبودرآهنگ، در طول حیات نه چندان دور خویش، همواره به جهت بهره گیری از اساتید برجسته و پذیرش دانشجویان زبده توانسته است بهترین و کارآزموده ترین مهندسان را تقدیم این مرز و بوم نماید که اینک هر یک از این دانش آموختگان در گوشه ای از میهن اسلامی به خدمت مشغولند.

 دانشکده فنی – مهندسی کبودرآهنگ، در حال حاضر دارای ۳ عضو هیئت علمی تمام وقت، ۳ بورسیه دکتری تخصصی و بیش از ۳۰ استاد مدعو از دانشکده های مختلف سایت اصلی دانشگاه بوعلی سینا در دو رشته دایر است.

 این دانشکده در حال حاضر در رشته های ذیل فعال می باشد و در آینده ای نزدیک، رشته مهندسی دیگری به مجموعه افزوده خواهد گردید: ۱. رشته مهندسی عمران کارشناسی پیوسته (روزانه و نوبت دوم) ۲. رشته مهندسی شهرسازی کارشناسی پیوسته ( روزانه و نوبت دوم) دانشکده فنی – مهندسی کبودرآهنگ (بوعلی سینا) در حال حاضر دارای ۳۲۰ دانشجوی فعال کارشناسی شامل ۲۲۰ دانشجوی مهندسی عمران و حدود ۱۰۰ دانشجوی مهندسی شهرسازی می باشد.

 در حال حاضر، سایت کامپیوتر دانشکده و خوابگاه و نیز آزمایشگاه های مجهز دانشکده فنی – مهندسی، امکانات منحصر به فردی را در اختیار فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشکده و بویژه دانشجویان محترم قرار می دهند.



دانشکده فنی و منابع طبیعی تویسرکان

دانشکده فنی و منابع طبیعی دانشگاه بوعلی سینا درسال ۱۳۸۹ با هدف تأمین نیروی انسانی متخصص و ماهر در رشته های گوناگون فنی و مهندسی به همت خیر محترم جناب آقای حاج ناصر بحری اصفهانی ساخته تاسیس شد و از آن زمان تاکنون، این دانشکده در چارچوب فعالیت های آموزشی و پژوهشی به هدایت علمی دانشجویان پرداخته است.

افزایش کمی و کیفی فعالیت های تحقیقاتی، آموزشی، خدماتی و ترویج در حوزه «دانش مهندسی» نیازمند سرمایه گذاری عقلایی، خلاقیت و به کارگیری روش های نوین است.

هدف کلی تأسیس چنین دانشکده ای در شهرستان تویسرکان به عنوان دانشکده اقماری، تأمین نیروی انسانی در سطح کارشناسی، جهت پیشبرد فعالیت های برنامه ریزی، تولید، تبدیل، نگهداری و توزیع محصولات کشاورزی و مواد غذایی برای جمعیت روزافزون کشور بوده است.

 فعالیت های آموزشی دانشکده فنی و منابع طبیعی تویسرکان از مهرماه ۱۳۸۹ با پذیرش ۳۰ دانشجو در یک رشته مهندسی صنایع آغاز شد و در سال های بعد به ترتیب زیر ادامه یافت : رشته مهندسی کامپیوتر با پذیرش ۳۵ دانشجو (مهر ۹۰)، مهندسی صنایع غذایی با پذیرش ۳۰ دانشجو (مهر ۹۲).


دانشگاه بوعلی همدان

این دانشکده از بدو تاسیس تا کنون حدود ۸۵ دانش آموخته در مقطع کارشناسی و در رشته های گوناگون داشته است. نتایج حاصله از فعالیت های تحقیقاتی اعضای هیأت علمی این دانشکده در سال های گذشته آثار مفید و ارزنده ای در برنامه ریزی های تولید و نگهداری مواد غذایی در نهادهای اجرایی و همچنین افزایش محصولات کشاورزی داشته است.

درسال ۱۳۸۵ ساخت ساختمان دیگری به همت خیر محترم جناب آقای مهندس محمد ذولفقاری با عنوان ساختمان دانشکده منابع طبیعی با زیربنای ۱۱۰۰۰ مترمربع آغاز شد و هم اکنون بخشی از این پروژه به عنوان سلف سرویس در حال اتمام میباشد و بزودی به مرحله بهره برداری خواهد رسید و به فضای رفاهی دانشکده اضافه میگردد.

دانشکده فنی و منابع طبیعی تویسرکان در حال حاضر ( تیرماه ۹۶ ) حدودا ۵۰۰ دانشجوی فعال در سه رشته تحصیلی دارد.



دانشکده مدیریت و حسابداری رزن

دانشکده مدیریت وحسابدرای در مهرماه سال ۱۳۹۰ با پذیرش ۴۰ دانشجو در رشته حسابداری در فضای امانی (متعلق به شهرداری رزن) بالغ بر ۳۰۰ متر مربع آغاز به کار کرد. در سال ۱۳۹۲ با اخذ مجوزهای لازم مبنی بر ایجاد رشته مدیریت در گرایش‌های صنعتی، دولتی و بازرگانی این دانشکده اقدام به پذیرش دانشجو در رشته‌های فوق الذکر کرد.

با فرایند پذیرش دانشجویان در سال ۱۳۹۳ساختمان اداری متعلق به جهاد کشاورزی شهرستان به صورت امانی به دانشکده واگذار گردید. مسئول راه‌اندازی و سپس ریاست دانشکده از ابتدای تاسیس تا آبان ماه سال ۱۳۹۵ با جناب آقای دکتر روح ا... سهرابی بودند که از آبان ۹۵ این مسئولیت بر عهده جناب آقای دکتر کریم نادری مهدیی است.

در سال ۱۳۹۶ دانشکده جهت برطرف نمودن  کمبودهای فضاهای فیزیکی و آموزشی و استانداردسازی این فضاها اقدام به خرید ساختمانی ۵ طبقه در شهر رزن با بنای تقریبی ۱۵۵۰ متر کرد که پس از انجام تعمیرات و خرید تجهیزاتی بالغ بر ۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال فضایی استاندارد و مناسب با حضور مسئولان استانی و وزارتی افتتاح شد.


دانشگاه بوعلی همدان

شهرستان رزن در گستره‌ای به وسعت ۲۷۲۹ کیلومتر مربع ، حدود ۱۴% از مساحت استان همدان را به خود اختصاص داده است و در ۷۵ کیلومتری همدان واقع شده است.
شهر رزن مرکز شهرستان رزن و بزرگترین شهر آن می باشد که در مسیر جاده اصلی همدان به تهران قرار گرفته . علاوه بر شهر رزن دو شهر قروه درجزین و دمق و ۳ بخش : مرکزی، سردرود و قروه در جزین در مجموعه ی شهرستان رزن قرار دارند. شهر رزن تقریبآ در مرکز شهرستان قرار دارد که از ناحیه شمال و شمال غربی به استان قزوین از جنوب به شهرستان همدان از مشرق به استان مرکزی و از مغرب به شهرستان کبودرآهنگ محدود می باشد.



دانشکده صنایع غذایی بهار

دانشکده صنایع غذایی بهار با همت مسئولین دانشگاه بوعلی سینا و نیز مسئولین استانی و شهرستانی و با استعانت از خداوند متعال و نصب العین قرار دادن رهنمودهای مقام معظم رهبری در بهمن ماه ۱۳۹۰ تأسیس گردید. با توجه به پتانسیل­های استان و به خصوص شهرستان بهار در زمینه تولید محصولات کشاورزی و دامی و نیاز به فرآوری این محصولات جهت عرضه به بازار داخلی و خارجی، تربیت دانشجو در رشته صنایع غذایی در گرایش­های مختلف اجتناب ناپذیر بود تا صنعت صنایع غذایی استان با بکارگیری افراد مجرب و تحصیل کرده، با قدرت و کیفیت برتر بیش از پیش پویاتر گردد.

در حال حاضر دانشکده در ابتدای خیابان امام خمینی شهر بهار واقع شده که اعم فعالیت­های آن در دو ساختمان مجاور هم با اعیانی حدود ۹۰۰ مترمربع انجام می­شود. در ساختمان شماره ۱، آزمایشگاه­ها، نماز خانه، دفتر بسیج دانشجویی، کلاس­ها، سایت کامپیوتر و دفتر کار اساتید و کارکنان قرار دارد و سلف سرویس دانشجویی، سالن مطالعه، کتابخانه و دفتر انجمن­های علمی در ساختمان شماره ۲ واقع شده است. 

ساختمان­های مذکور جهت اجرای برنامه کوتاه مدت دانشگاه خریداری و تجهیز گردیده است که امید می­رود در آینده نزدیک در زمین­های اختصاص یافته از اراضی ملی شهرستان در منطقه قرق بهار، ساختمان­های آموزشی، پژوهشی و اداری جدید بنا گردیده و شاهد رشد و گسترش دانشکده باشیم.


دانشگاه بوعلی همدان


 تاکنون (۱۳۹۷) با گذشت ۶ سال از تأسیس دانشکده صنایع غذایی، بسیاری از دانش آموختگان از این دانشکده در مقاطع بالاتر در دانشگاه های مطرح کشور همچون دانشگاه تهران، صنعتی اصفهان، تبریز ، علوم پزشکی همدان و ... پذیرفته شده و بسیاری دیگر در کارخانجات مختلف صنایع غذایی استان های کشور مشغول به ارائه خدمت می باشند.

پس از تلاش های مستمر و پیگیری جناب آقای دکتر ساکی، ریاست محترم دانشکده و معاون محترم آقای دکتر مصطفی کرمی موفق به اخذ موافقت و ایجاد مقطع کارشناسی ارشد در گرایش فناوری مواد غذایی  در سال ۱۳۹۷ گردیده که این مهم با همدلی و ممارست اعضای هیأت علمی دانشکده دست یافتنی شد.

آزمایشگاه های دانشکده با تجهیزات و دستگاه های پیشرفته تجهیز گردید تا هم با ارائه خدمت به مراجعه کنندگان از بیرون دانشگاه و هم دانشجویان واعضای محترم هیأت علمی دانشگاه بوعلی  سینا آمادگی خود را برای پذیرش و انجام پایان نامه های کارشناسی ارشد صنایع اعلام نماید.

این دانشکده آمادگی دارد تا طبق آزمایشات اعلام شده در سامانه خدمات آزمایشگاهی دانشگاه بوعلی سینا به آدرس:   centlab.basu.ac.ir/ نمونه های آزمایشی را دریافت و آزمایشات و اندازه گیری های لازم را انجام داده و نتایج را به دست متقاضیان برساند.
     



به اشتراک بگذارید:
برای دریافت اخبار جدید و اطلاع از دوره های آموزشی در خبرنامه سایت عضو شده و با مراجعه به ایمیل، عضویت خود را تکمیل کنید. آموزش عضویت

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی‌شود


پاسخگو هستیم
گفتگوی آنلاین

برای شروع مکالمه بر روی یک گزینه کلیک کنید

لطفا برای شروع گفتگو فقط پیام متنی ارسال کنید.