خانه دکتری » معرفی دانشگاه ها » معرفی دانشگاه رازی کرمانشاه
دانشگاه رازی در بهمن ماه ۱۳۵۱ در شهر کرمانشاه که یکی از مناطق خوش آب و هوای غرب کشور می باشد با عنوان دانشکده علوم توسط شادروان دکتر عبدالعلی گویا شروع به فعالیت نمود.

تأسیس دانشگاه در شهر کرمانشاه نخستین بار در سال ۱۳۲۷ مطرح شد. چنانکه در شماره ۳۰ روزنامه آریا چاپ کرمانشاه به تاریخ ۲۶ تیر ۱۳۲۷ نوشته شده، تأسیس دانشگاه در کرمانشاه در آن زمان در دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس شورای ملی قرار گرفته بوده‌است. اما این امر تا بهمن ۱۳۵۱ یعنی ۲۴ سال بعد به اجرا نمی‌رسد.

این مرکز در سال ۱۳۵۳ به دانشگاه رازی تغییر نام یافت، در شروع سال تحصیلی در سال ۱۳۵۲-۱۳۵۱ دانشکده علوم با پذیرش ۲۰۰ دانشجو در چهار رشته فیزیک، شیمی، زیست شناسی و ریاضی موجودیت خود را آغاز نمود. پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و با توجه به اهداف متعالی انقلاب مبنی بر توسعه فرهنگی- اجتماعی مناطق محروم با راه اندازی دانشکده تربیت دبیر سنندج و دانشکده دامپروری ایلام ارتقا یافت در سال ۱۳۷۰ دانشکده تربیت دبیر سنندج به دانشگاه کردستان و دانشکده دامپروری ایلام به دانشگاه ایلام تبدیل و از دانشگاه رازی منفک گردیدند.
دانشگاه رازی کرمانشاه

دانشگاه رازی در حال حاضر دارای ۱۰ دانشکده و پردیس کشاورزی و منابع طبیعی بوده و با بهره گیری از دانش و تخصص ۱۰ استاد، ۴۹ دانشیار، ۲۵۰استادیار، ۴۶مربی، و جمعا ۳۵۵ عضو هیات علمی در ۳۹ گروه آموزشی و تعداد ۱۲۳۴۷نفر دانشجو در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به فعالیت خود ادامه می دهد.

دانشگاه رازی هم‌اکنون به‌صورت هیئت امنایی اداره می‌شود. یک هیئت امنای ۱۲ نفره به‌صورت مشترک اداره این دانشگاه را به همراه دانشگاه صنعتی کرمانشاه بر عهده دارد.

دانشگاه رازی کرمانشاه
پردیس مرکزی دانشگاه رازی در محوطه‌ای در نزدیکی طاق‌بستان قرار دارد. سردر این پردیس توسط محمدرسول اسماعیل‌مانند طراحی شده و اجرای آن از سال ۱۳۸۹ آغاز شد و در سال ۱۳۹۲ به اتمام رسید. محمد شریفی‌پور مدیر طرح‌های عمرانی دانشگاه رازی در مراسم افتتاح سردر، آن را نمادی از کتاب و قلم و بیانگر فضای دانشگاهی عنوان کرد و گفت این سردر از منظری دیگر جلوه‌گر بال‌های باز یک پرنده است. طولانی شدن زمان ساخت، هزینه بالا و نیز طراحی و اجرای ضعیف این سردر انتقادات زیادی را به دنبال داشت.

* دانشگاه رازی از نظر تعداد ارجاعات به هر مقاله ISI برترین دانشگاه کشور طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۸ بوده‌است.

این دانشگاه مقام برتر ارزیابی عملکرد دانشگاه‌های کشور را در سال ۱۳۸۷ کسب کرد.

در آذرماه ۱۳۸۹، دانشگاه رازی کرمانشاه به همراه دانشگاه بوعلی سینا، برترین دانشگاه‌های جهان اسلام از لحاظ شاخص میانه استنادی هنجارشده شناخته شدند.

دانشگاه رازی در رتبه‌بندی وبومتریکس (۲۰۱۳) دارای رتبه ۳۳۰۹ در جهان و ۸۷۱ در آسیا.

این دانشگاه در رتبه‌بندی تایمز (۲۰۲۱) در میان ۱۰۰۰ دانشگاه اول جهان جایی ندارد،اما به گفته فرزاد ویسی معاون پژوهش و فناوری این دانشگاه، یکی از ۴۷ دانشگاه ایران است که در میان ۱۵۲۷ دانشگاه برتر این رتبه‌بندی قرار دارند، و در میان دانشگاه‌های جامعی که از ایران در این رتبه‌بندی حضور دارند نیز در جایگاه نهم قرار دارد. دانشگاه رازی تا سال ۲۰۲۱ در رتبه‌بندی تایمز قرار نداشت، اما در سال ۲۰۱۹ برای نخستین بار با تکمیل پرسش‌نامه و ارسال ایمیل به نظام رتبه‌بندی تایمز خواهان حضور در این رتبه‌بندی شد.

دانشگاه رازی کرمانشاه در رتبه‌بندی مجلۀ یواس نیوز اند ورلد ریپورت در سال ۲۰۲۱ در میان دانشگاه‌های جامع جهان رتبۀ ۱۳۹۰، در میان دانشگاه‌های جامع آسیا رتبۀ ۴۲۴ و در میان دانشگاه‌های جامع ایران رتبۀ ۲۷ را کسب کرده‌است. همچنین این دانشگاه در رده‌بندی مذکور در رشتۀ شیمی در جایگاه ۶۲۶ و در رشته‌های مهندسی در رتبۀ ۷۰۳ ایستاده است.


دانشکده ها

دانشکده ادبیات و علوم انسانی

دانشکده ادبیات و علوم انسانی در سال ۱۳۶۷ در محل فعلی دانشکده علوم اجتماعی با رشته زبان و ادبیات فارسی راه اندازی گردید. با افزایش تعداد گروه های آموزشی و توسعه دانشکده و با تفکیک دانشکده ادبیات و علوم انسانی از دانشکده علوم اجتماعی در سال ۱۳۸۶،دانشکده ادبیات و علوم انسانی در محل جدید خود در پردیس طاقبستان تأسیس گردید.

ساختمان جدید این دانشکده در سال ۱۳۸۶ افتتاح شد و در حال حاضر دارای شش گروه آموزشی:زبان و ادبیات عرب، الهیات، معارف اسلامی، زبان انگلیسی، زبان و ادبیات فارسی، جغرافیا، تاریخ و حقوق با تعداد ۷۰ عضو هیئت علمی و تعداد ۱۵۵۹ دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشدو دکتری به فعالیت آموزشی خود ادامه می‌دهد.

در حال حاضر دکتر مجتبی بیگلری مدیریت این دانشکده را از سال ۹۵ تا به حال برعهده دارد.

تعداد کل دانشجویان مشغول به تحصیل در این دانشکده ۲۰۲۰ ‌ نفر ‌می‌باشد که در دوره‌های کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری به شرح زیر مشغول به تحصیل به می‌باشند:

کارشناسی : ۱۴۳۸ نفر
کارشناسی ارشد : ۳۹۱ نفر
دکتری : ۱۶۰ نفر
دانشگاه رازی کرمانشاه



پردیس کشاورزی و منابع طبیعی

دانشکده کشاورزی جزء قدیمی­‌ترین واحدهای دانشگاه رازی می­‌باشد که در سال ۱۳۶۱ به­‌عنوان آموزشکده کشاورزی با یک گروه آموزشی  تولیدات گیاهی کار خود را آغاز نمود.

سپس با گسترش گروه‌ها و رشته­‌های تحصیلی به‌­صورت دانشکده درآمد و در سال ۱۳۹۰ به پردیس کشاورزی و منابع طبیعی با ۳ دانشکده شامل: دانشکده علوم و مهندسی­‌کشاورزی، دانشکده دامپزشکی، دانشکده کشاورزی تبدیل شد.

پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دارای ۳۲۰ هکتار اراضی است که در زمینه­‌های آموزشی ، پژوهشی و تولیدی فعالیت دارد.

کتابخانه اختصاصی دانشکده با نام کتابخانه مفتح در سال ۱۳۷۲ کار خود را در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی (دانشکده کشاورزی سابق) شروع کرد.

گروه­‌های آموزشی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌­ارشد و دکتری در گرایش‌های مختلف از داخل و خارج از کشور دانشجو می‌­پذیرد.
دانشگاه رازی کرمانشاه

مقطع تحصیلی گروه آموزشی:
مهندسی کشاورزی (مکانیک ماشین‌های کشاورزی):کارشناسی، کارشناسی ارشد
مهندسی کشاورزی (زراعت و اصلاح نباتات): کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی
مهندسی کشاورزی (علوم دامی): کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی
مهندسی کشاورزی (مهندسی آب): کارشناسی و کارشناسی ارشد آبیاری و زهکشی/ سازه‌های آبی /منابع آب و دکترای آبیاری و زهکشی
مهندسی کشاورزی (ترویج و آموزش کشاورزی): کارشناسی و کارشناسی ارشد
مهندسی کشاورزی (گیاه پزشکی): کارشناسی و کارشناسی ارشد
مهندسی کشاورزی (خاکشناسی): کارشناسی و کارشناسی ارشد



دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی

گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی در سال ۱۳۷۳ در دانشکده ادبیات و علوم انسانی راه اندازه شد و از همان سال اقدام به پذیرش دانشجوی کارشناسی نمود. از سال ۱۳۷۵، گروه تربیت بدنی در مقطع کارشناسی ارشد (گرایش عمومی) نیز اقدام به پذیرش دانشجو نمود.

در اسفند ماه سال ۱۳۷۶، گروه تربیت بدنی از دانشکده ادبیات و علوم انسانی جدا و به دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ارتقاء یافت اما کماکان در ساختمان دانشکده ادبیات و علوم انسانی به فعالیت خود ادامه داد تا اینکه در سال ۱۳۸۱ به طور کامل از دانشکده ادبیات منفک و به پردیس دانشگاه رازی انتقال یافت.

 گرایش عمومی مقطع کارشناسی ارشد از سال ۱۳۸۴ جای خود را به گرایش آسیب شناسی و حرکات اصلاحی داد؛ از سال ۱۳۸۶، گرایش رفتار حرکتی و از سال ۱۳۸۷ گرایش های فیزیولوژی ورزشی و مدیریت ورزشی نیز به گرایش های مقطع کارشناسی ارشد اضافه شدند.

از سال ۱۳۸۷، مطالعات مقدماتی احداث ساختمان جدید دانشکده علوم ورزشی آغاز شد تا اینکه در مهرماه ۱۳۹۲، دانشکده علوم ورزشی به عنوان یکی از بزرگترین دانشکده های علوم ورزشی کشور با زیربنایی بالغ بر ۶۰۰۰ متر مربع پذیرای دانشجویان و کار دانشگاهی شد.

مقطع تحصیلی گروه آموزشی: تربیت بدنی و علوم ورزشی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری

گرایش‌های کارشناسی ارشد: فیزیولوژی ورزشی، یادگیری و رفتار حرکتی، مدیریت ورزشی، آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی

کتابخانه اختصاصی دانشکده {تعداد عنوان کتاب فارسی: ۱۸۶۷ عنوان در ۳۷۲۸ نسخه؛ تعداد عنوان کتاب لاتین: ۱۰۳۱ عنوان}

امکانات آزمایشگاه شامل: تردمیل، چرخهای کارسنج پایی و دستی، گاز آنالایزر، لاکتات سنج، چادر هیپوکسی، هیپوکسی کاتور، تجزیه و تحلیل ترکیب بدن، تعادل سنج، اندازه‌گیری‌های مختلف زمان‌های واکنش، ECG.....
دانشگاه رازی کرمانشاه

امکانات ورزشی موجود: سالن بدنسازی، زمین چمن، سالن‌های سرپوشیده ورزشی، سالن کشتی

امکانات ورزشی در دست ساخت: پیست دو و میدانی، استخر سرپوشیده، سالن ورزشی ۲۰۰۰ متری با جایگاه تماشاچی، سالن ورزش باستانی

از سال ۱۳۹۲، با توجه به تغییر سرفصل های مصوب وزارتخانه و نیز امکانات سخت افزاری و نرم افزاری دانشکده، تعداد گرایش های کارشناسی ارشد به ۴ رشته و ۸ گرایش به شرح زیر ارتقا یافت:
*رشته فیزیولوژی ورزشی: گرایش فیزیولوژی فعالیت بدنی و تندرستی، گرایش فیزیولوژی ورزشی کاربردی، گرایش تغذیه
*رشته مدیریت ورزشی: گرایش بازاریابی در صنعت ورزش، گرایش مدیریت راهبردی در سازمان های ورزشی و گرایش مدیریت رویدادهای ورزشی
*رشته رفتار حرکتی: گرایش یادگیری و کنترل حرکتی
*رشته آسیب شناسی و حرکات اصلاحی: گرایش حرکات اصلاحی

در مقطع دکتری نیز دانشکده علوم ورزشی در حال حاضر در ۳ رشته و ۷ گرایش به شرح زیر دانشجو می پذیرد:
*رشته فیزیولوژی ورزشی: گرایش فیزیولوژی قلب – عروق و تنفس، گرایش سازگاری های عصبی و عضلانی در ورزشی و گرایش متابولیسم ورزشی
*رشته مدیریت ورزشی: گرایش مدیریت ورزشی، گرایش بازاریابی و رسانه، گرایش مدیریت راهبردی
*رشته رفتار حرکتی: گرایش یادگیری حرکتی



دانشکده دامپزشکی

دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی در سال ۱۳۷۱ فعالیت خود را با عنوان آموزشکده دامپزشکی و پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی دامپزشکی آغاز نمود. دوره کارشناسی ناپیوسته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی در سال ۱۳۸۱ در آموزشکده دامپزشکی دایر گردید و نهایتاً در سال ۱۳۸۶ با اخذ مجوز و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری عمومی دامپزشکی، آموزشکده دامپزشکی به دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی ارتقاء یافت. در حال حاضر دانشکده دامپزشکی در مقطع دکترای عمومی دامپزشکی، کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی و کارشناسی ناپیوسته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی دانشجومی پذیرد.

دانشگاه رازی کرمانشاه
ساختمان های دانشکده دامپزشکی مشتمل بر ۷۰۰۰متر مربع بوده وامکانات آموزشی دانشکده در حال حاضر شامل کلاسهای آموزش تئوری، آزمایشگاه های آموزشی وتشخیصی شامل: بیوشیمی، فیزیولوژی و فارماکولوژی، میکروب شناسی و قارچ شناسی، ایمنی شناسی و ویروس شناسی، انگل شناسی، بافت شناسی و آسیب شناسی،کلینیکال  پاتولوژی،  بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی و آبزیان ، سالن تخصصی آناتومی وکلینیک تخصصی دامپزشکی ( خدماتی، آموزشی و تحقیقاتی) می باشد.

آموزش علوم دامپزشکی در مقاطع مختلف در سه بخش تئوری، آزمایشگاهی و درمانگاهی صورت می پذیرد و ارائه دروس در قالب گروه های آموزشی علوم پایه، پاتوبیولوژی، بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی و آبزیان و علوم درمانگاهی سازماندهی گردیده است.

ساختمان جدید درمانگاه تخصصی دامپزشکی نیز به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع هم اکنون در حال ساخت می باشد که انشاالله تا تابستان سال ۱۳۹۸ به بهره برداری خواهد رسید. دانشکده در حال حاضر دارای ۲۲ عضو هیات علمی تمام وقـــت می باشد که ۳ نفر از آنها  در مرتبه دانشیاری و ۱۸ نفر دیگر استادیار می باشندهمچنین تعداد ۷ نفر کارشناس اساتید را در امر آموزش یاری می نمایند.

نشانی: کرمانشاه، میدان شهدا، بلوار کیهانشهر، سه راه شهرک رسالت، روبروی پزشکی قانونی، دانشکده دامپزشکی

رشته ها و مقاطع تحصیلی دانشکده
  •  دکتری تخصصی مامایی و بیماری های تولید مثل و دام دکتری عمومی دامپزشکی
  •  کارشناسی ارشد کنترل کیفی و بهداشت مواد غذایی
  •  کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی
  •  کارشناسی ناپیوسته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی
 


دانشکده شیمی

گروه شیمی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال ۱۳۵۳ در دانشکده علوم در مقطع کارشناسی راه‌اندازی شد. در سال ۱۳۸۷ به دانشکده شیمی ارتقا یافت. هم اکنون در مقطع کارشناسی در گرایشهای محض و کاربردی، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی (phd) در شش گرایش شیمی آلی، شیمی معدنی، شیمی فیزیک، شیمی تجزیه، شیمی کاربردی و نانو شیمی دانشجویان مشــغول به تحصیل هستند .

 این دانشکده دارای ۲۳ عضو هیئت علمی می‌باشد که در مرتبه استادی ۳ نفر، در مرتبه دانشیاری ۶ نفر، در مرتبه استادیاری ۷ نفر و در مرتبه مربی ۷ نفر مشغول به انجام امور آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی می‌باشند که حاصل آن در سال ۲۰۱۰ میلادی، چاپ بیش از ۸۰ مقاله ISI در مجلات معتبر خارجی و تصویب ۲ طرح پژوهشی ملی با وزارت صنایع می‌باشد.

این دانشکده هم‌اکنون علاوه بر رشته‌های شیمی محض و کاربردی و دبیری شیمی که در مقطع کارشناسی می‌باشند، در رشته‌های شیمی تجزیه، شیمی آلی، شیمی کاربردی، شیمی معدنی و شیمی فیزیک نیز دارای ۷۶ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و ۴۶ دانشجو در مقطع دکتری می‌باشد.

دانشگاه رازی کرمانشاه



دانشکده علوم

این دانشکده در سال۱۳۵۱ و همزمان با تشکیل گروه های ریاضی، فیزیک و زیست شناسی تأسیس گردید و در سال ۱۳۷۴ گروه آمار نیز به گروه های دانشکده اضافه شد و در حال حاضر هر ۴ رشته فوق دانشجویان در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند ، و چه از نظر ساختار هیات علمی و چه از نظر هرم دانشجویی ، دانشکده علوم جزء دانشکده های برتر دانشگاه رازی می باشد.

تعداد گروه ها : ۴ گروه (ریاضی - آمار - فیزیک - بیولوژی)
مقطع
مقطع کارشناسی
مقطع کارشناسی ارشد
مقطع دکتری
تعداد رشته
 ۵ رشته ( در ۱۱ گرایش)
 ۲۲ رشته (۸ گرایش زیست شناسی ، ۲ گرایش آمار ، ۴ گرایش ریاضی و ۸ گرایش فیزیک)
 ۱۴ رشته ( ۴ گرایش زیست شناسی ، ۱ گرایش آمار ، ۴ گرایش ریاضی و ۵ گرایش فیزیک)

مقاطع تحصیلی و گروه های آموزشی
آمار:کارشناسی آمار و کاربردها، کارشناسی ارشد گرایش آمار ریاضی، دکترا: گرایش آمار ریاضی

ریاضی: کارشناسی (ریاضیات و کاربردها- علوم کامپیوتر) کارشناسی ارشد (محض - کاربردی - علوم کامپیوتر) دکتری (آنالیز، جبر، بهینه سازی، آنالیز عددی، سیستم های دینامیکی)

زیست شناسی: کارشناسی:زیست‌شناسی عمومی، زیست‌شناسی جانوری، زیست‌شناسی گیاهی کارشناسی ارشد:اکولوژی سلولی و ملکولی، فیزیولوژی گیاهی، فیزیولوژی جانوری، بیوسیستماتیک جانوری، زیست‌شناسی تکوینی

فیزیک: کارشناسی: حالت جامد، هسته‌ای، اتمی ملکولی، هواشناسی کارشناسی ارشد: ژئوفیزیک، ذرات بنیادی، حالت جامد، نانو فیزیک، هسته‌ای، اتمی ملکولی، نظری دکتری: نظری، ذرات بنیادی، حالت جامد

گروه فیزیک دانشگاه رازی کرمانشاه فعالیت خود را در سال ۱۳۵۱ با یک عضو هیئت علمی ثابت (عبدالعلی گویا) و با همکاری پنج عضو هیئت علمی از دانشگاه تهران آغاز کرد. ابتدای فعالیت آموزشی این گروه با پذیرش ۴۰ دانشجو در مقطع کارشناسی همراه بود که این تعداد در سال‌های بعد با اضافه شدن اعضای هیئت علمی، افزایش یافت.
 در سال ۱۳۷۱، گروه فیزیک اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد نمود و در سال ۱۳۸۱، پذیرش دانشجو در مقطع دکتری را آغاز کرد.


دانشگاه رازی کرمانشاه

در حال حاضر، گروه فیزیک دانشگاه رازی با داشتن دو پژوهشکده، آزمایشگاه‌های آموزشی و تحقیقاتی و همچنین ۲۲ عضوهیئت علمی در گرایش‌های حالت جامد، نظری، ذرات بنیادی، هسته‌ای، اتمی مولکولی، هواشناسی و ژئو فیزیک به فعالیت خود ادامه می‌دهد.



دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی

دانشکده علوم اجتماعی در سال ۱۳۸۶ با تفکیک رشته های ادبیات و علوم انسانی از این دانشکده منفک و به دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی تبدیل شد. در حال حاضر (۱۳۹۹) این دانشکده آماده تفکیک شدن به دو دانشکده مستقل می‌باشد، دارای ۵۰ عضو هیأت علمی، ۱۹۰۸ نفر دانشجو (کارشناسی: ۱۴۲۰، ارشد: ۳۸۵، دکترا: ۱۰۳)  و هشت رشته تحصیلی با گرایش‌های متنوع و گسترده است.

دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی هم اکنون در دو مکان جدا با نام‌های دانشکده علوم اجتماعی واقع در بلوار شهید بهشتی شهر کرمانشاه و دانشکده اقتصاد و کارآفرینی واقع در پردیس تاقبستان دانشگاه رازی در حال فعالیت است. 

در دانشکده اقتصاد و کارآفرینی ۲۲هیات علمی (۵ دانشیار و ۱۷ استادیار) در سه رشته اقتصاد، مدیریت کارآفرینی و حسابداری با حدود ۱۰۰۰ دانشجوی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و در دانشکده علوم اجتماعی ۲۸ عضو هیأت علمی (۷ دانشیار و ۲۱ استادیار) در ۵ رشته روانشناسی، راهنمایی و مشاوره، علم اطلاعات و دانش شناسی، علوم اجتماعی و علوم سیاسی با حدود ۱۰۰۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در حال پرداختن به حوزه های آموزش، پژوهش و فعالیت‌های علمی هستند.

دانشگاه رازی کرمانشاه

بخش‌های وابسته دانشکده عبارتند از کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی با حدود ۱۵۰۰۰ جلد کتاب، کتابخانه دانشکده اقتصاد و کارآفرینی با حدود ۷۰۰۰ جلد کتاب، سایت‌های رایانه‌ای متنوع در سه مکان متفاوت در هر دو دانشکده با امکان خدمات دهی همزمان به بیش از ۱۰۰ کاربر، سالن‌های مطالعه دختران و پسران در هر دو دانشکده و امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت و پایگاه‌های داده و مقالات روز در کلیه نقاط دانشکده‌ها، سالن‌های برگزاری جلسات دفاع و مراسمات دانشجویی و علمی، کلینیک تخصصی خدمات اجتماعی شامل مراکز مشاوره‌ای – درمانی 

حوزه های روانشناسی، خانواده، شغلی و نیز مشاوره‌های تخصصی اقتصادی، مالی، بازاریابی، تبلیغات، کارافرینی و سرمایه گذاری؛ همراه با آزمایشگاه روانشناسی و مراکز رشد و شتابدهی، از مهمترین بخش‌هایی هستند که خدمات دهی دانشکده را علاوه بر حوزه های آموزشی و پژوهشی، به سمت مسئولیت پذیری بالاتر اجتماعی و ارائه خدمات تخصصی به جامعه امکان پذیر نموده اند.

دانشکده هم اکنون دارای دو مجله علمی – پژوهشی معتبر با عناوین روانشناسی پیری (دارای گرید چارک اول) و اقتصاد سیاسی بین الملل (دارای گرید چارک دوم) می باشد که نقش وسیعی در انتشار مقالات علمی و ایجاد اعتبار برای دانشکده بازی می‌کنند. هم چنین دانشکده راه اندازی ۷ مجله علمی دیگر را در دستور کار خود قرار داده که تاسیس دفتر مجلات علمی دانشکده و استقرار مسئول این دفتر امید به انتشار محتواهای علمی را برای این دانشکده دوچندان نموده است.

کتابخانه اختصاصی دانشکده: تعداد کل کتاب: ۳۵۶۱۱ جلد کتاب فارسی و لاتین 

رشته‌های دو دانشکده علوم اجتماعی و دانشکده ادبیات و علوم انسانی تا زمستان سال ۱۳۸۶ جزء دانشکده ادبیات و علوم انسانی بودند که مکان آن در بلوار شهید بهشتی رو به روی بیمارستان طالقانی بود در این سال دانشکده ادبیات به دو دانشکده تفکیک شد و رشته‌هایی که جزء دانشکده ادبیات بودن تحت این عنوان به ساختمان جدیدی در پردیس طاق بستان دانشگاه رازی منتقل شدند و بقیه رشته‌ها تحت عنوان دانشکده علوم اجتماعی در مکان سابق دانشکده ادبیات باقی‌ماندند.



دانشکده علوم و فناوریهای نوین

در سالهای اخیر تقویت دانشکده­ های فناوریهای نوین در ایران به عنوان یک سیاست کلان در راستای پیشبرد هرچه بهتر اهداف توسعه ای مطرح بوده و این امر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بعنوان یک راهبرد اساسی در حال پیگیری است. از اهداف دانشکده فناوریهای نوین دانشگاه رازی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱-     ایجاد الگوهای ساختاری در جهت هدفمندی پایان نامه­ ها در پژوهش کاربردی

۲-     ایجاد بستر لازم جهت اجرای پژوهش های کاربردی و فناوری­های نوین بین رشته­ ای

۳-     استفاده از ایده‌های نوین و خلاقانه نخبگان در ایجاد فرصت‌های شغلی

۴-     نگاه ویژه به فناوری‌ نوین امروزی از جمله فناوری اطلاعات، انرژی ­های تجدید پذیر و فناوری نانو
دانشگاه رازی کرمانشاه
ساختار پژوهشی این دانشکده که به صورت پژوهش کاربردی در ارتباط با صنعت است، ضمن برطرف کردن و حل مشکلات منطقه، قصد دارد در رشد و توسعه اقتصادی کشور ایفای نقش نماید. با توجه به توانایی های علمی و تخصصی گروه­های مختلف دانشگاه رازی و با توجه به پتانسیل کنونی دانشگاه، حوزه های نوین علوم و مهندسی که در این دانشکده وجود داد به شرح زیر است:

۱-     سیستم های نوین کامپیوتری

۲-     انرژی های تجدید پذیر

۳-      نانو فناوری



دانشکده علوم و مهندسی کشاورزی

دانشکده کشاورزی جز قدیمیترین واحد های دانشگاه رازی می باشد که در سال ۱۳۶۱ بعنوان آموزشکده کشاورزی با یک گروه آموزشی  تولیدات گیاهی کار خود را آغاز نمود. و دانشکده علوم و مهندسی کشاورزی در حال حاضر دارای ۳ گروه آموزشی شامل: (زراعت و اصلاح نباتات، مهندسی آب، علوم دامی) می باشد.

دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دارای ۳۲۰ هکتار اراضی می باشد که در زمینه های آموزشی ، پژوهشی و تولیدی فعالیت دارد. گروه های آموزشی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در گرایشهای مختلف از داخل و خارج از کشور دانشجو می پذیرد.

تعداد اساتید: ۳۵ نفر (استاد ۴، دانشیار ۱۵، استادیار ۲۶).
تعداد دانشجویان:  ۹۲۰ نفر.

دانشگاه رازی کرمانشاه

احداث ساختمان دانشکده فنی مهندسی در سال ۱۳۶۸ آغاز گردید و در سال ۱۳۷۱ این دانشکده با زیربنای ۱۲۹۰۰ متر مربع و هزینه کرد ۱۰/۳۳۷/۵۵۸/۸۰۲  ریال به بهره برداری رسید. این دانشکده  شامل دپارتمانهای مهندسی برق، مهندسی مکانیک،مهندسی عمران ، مهندسی شیمی، مهندسی مواد و نساجی ، مهندسی کامپیوتر و مهندسی معماری می باشد.

در طرح توسعه دانشکده فنی مهندسی ابتدا در سال ۱۳۸۷ بخش توسعه کلاسها با زیر بنای ۲۸۵۰ متر مربع به ساختمان قدیم اضافه گردید  و در سال ۱۳۹۶ ساختمانهای دانشکده هنر و معماری (فاز اول با زیر بنای ۶۷۲۰ متر مربع )  و ساختمان دانشکده نفت و پتروشیمی با زیر بنای ۵۴۰۰ متر مربع مورد بهره برداری قرار گرفتند.

همچنین از نیم سال اول  سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ گروه مهندسی معماری و باستانشناسی در ساختمان دانشکده هنر و معماری و  گروه آموزشی مهندسی شیمی در ساختمان دانشکده  نفت و پتروشیمی استقرار یافته اند. قابل ذکر است که از نیمسال اول سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ گروهای مهندسی برق و مهندسی کامپیوتر به ساختمان دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر منتقل شدند. 

در حال حاضر فضاهای عمومی دانشکده فنی مهندسی شامل سالن مطالعات خواهران و برادران، آمفی تئاتر ، سالن سمعی بصری ، مجتمع کارگاهی، فضاهای آزمایشگاهی، سایت کامپیوتر (اعم از ساختمان فنی مهندسی و دانشکده برق و کامپیوتر) و بخش توسعه فضاهای کلاسی می باشد.



دانشکده فنی و مهندسی اسلام آباد غرب

دانشکده فنی اسلام آباد غرب که یکی از دانشکده‌های اقماری دانشگاه رازی می‌باشد که درسال ۱۳۹۰ با پذیرش ۳۰ دانشجو در مقطع کارشناسی مهندسی صنایع فعالیت خود را آغاز کرد. این دانشکده با تلاش مسئولین، درسال ۱۳۹۱ رشته مهندسی کامپیوتر-نرم افزار و در سال۱۳۹۲ رشته مهندسی عمران را به رشته‌های این دانشکده اضافه کردند و در حال حاضر در مقطع کارشناسی دانشجو می پذیرد. پذیرش این دانشکده تنها از طریق آزمون سراسری سازمان سنجش در مقطع کارشناسی و بصورت روزانه میباشد.و هم اکنون تعداد ۳۲۲ نفر دانشجو دارد.

گرایش های مقطع کارشناسی
۱- مهندسی صنایع -گرایش صنایع
۲- مهندسی کامپیوتر- گرایش نرم افزار
۳- مهندسی عمران- گرایش عمران

 دانشگاه رازی کرمانشاه

امکانات دانشکده شامل موارد ذیل می‌باشد:
۱- کتابخانه.
۲- نمازخانه.
۳- سلف سرویس دانشجویی.( مجهز به دستگاه‌های اتوماسیونی تغذیه )
۴- مجهز بودن کلیه کلاس‌ها به ویدوئو پروژکتور.
۵- سایت رایانه و آزمایشگاه شبکه اختصاصی گروه کامپیوتر.
۶- سایت رایانه عمومی دانشکده.
۷- آزمایشگاه مکانیک خاک  گروه عمران.
۸- آزمایشگاه تکنولوژی بتن گروه عمران.
۹- آزمایشگاه مصالح ساختمانی گروه عمران.
۱۰- کارگاه نقشه برداری گروه عمران.
۱۱- کارگاه ماشین ابزار گروه صنایع. (درحال راه اندازی)
۱۲- اینترنت دانشجویی بیسیم در کلیه محوطه ساختمانی دانشکده. ( کلاس‌ها، کتابخانه، نمازخانه، سالن‌ها، سلف سرویس و ...)
۱۳- سرویس رایگان ایاب و ذهاب دانشجویان (از دانشکده به خوابگاه و بالعکس)


این دانشکده دارای خوابگاه دولتی روزانه با ظرفیت ۲۰۰ دانشجو میباشد. اتاق‌های آن بصورت ۲ تخته، ۴ تخته، ۶ تخته و ۱۰ تخته بوده که هزینه هر ترم مطابق با قیمت مصوب خوابگاه های دولتی  دانشجویان روزانه وزرات علوم میباشد.

 
امکانات خوابگاهی:
۱- سالن مطالعه
۲- نمازخانه
۳- سالن آشپزخانه ( مجهز به چندین سینک ظرفشویی و اجاق گاز و ....)
۴- سایت رایانه
۵- سالن تلویزیون
۶- سالن تربیت بدنی
۷- میزتنیس
۸- میز فوتبال دستی
۹- حیاط اختصاصی
۱۰- پارکینگ خودرو.( مختص خودروهای دارای مجوز ورود از حراست دانشکده )
۱۱-بوفه.( در داخل ساختمان خوابگاه)
۱۲- کلیه محوطه مسکونی خوابگاه مجهز یه اینترنت اختصاصی پر سرعت بیسیم میباشد که هر دانشجو ماهیانه ترافیک ۶ گیگابایت بصورت رایگان دراختیار دارد.
۱۳- کلیه اتاق ها دارای کف پوش موکت میباشند
۱۴- هر اتاق دارای یک عدد یخچال اختصاصی میباشد



دانشکده کشاورزی

دانشکده کشاورزی جز قدیمیترین واحد های دانشگاه رازی می باشد که در سال ۱۳۶۱ بعنوان آموزشکده کشاورزی با یک گروه آموزشی  تولیدات گیاهی کار خود را آغاز نمود. و در حال حاضر دارای ۵ گروه آموزشی شامل: (مهندسی مکانیک بیوسیستم، گیاه پزشکی، علوم مهندسی خاک، منابع طبیعی و ترویج و آموزش کشاورزی) می باشد.

 گروه ترویج و آموزش کشاورزی 

کارشناسی: ترویج و آموزش کشاورزی،  ۹۲ دانشجو

کارشناسی ارشد: توسعه روستایی، تروی، ۳۹ دانشجو

دکتری:  توسعه کشاورزی، ترویج کشاورزی ، ۳۵ دانشجو
 گروه گیاه پزشکی

کارشناسی: مهندسی کشاورزی- گیاه‌پزشکی ،۱۰۲ دانشجو

کارشناسی ارشد: حشره­ شناسی کشاورزی-بیماری ­شناسی گیاهی ،۴۸ دانشجو

دکتری تخصصی (Ph.D): حشره ­شناسی کشاورزی،۱۶ دانشجو
 گروه علوم و مهندسی خاک

کارشناسی: علوم و مهندسی خاک ،۱۱۴ دانشجو

کارشناسی ارشد: 
رشته مدیریت منابع خاک (با گرایش های تحصیلی: فیزیک و حفاظت خاک، و منابع خاک و ارزیابی اراضی) 
رشته مدیریت حاصلخیزی و زیست فناوری خاک (با گرایش های تحصیلی: شیمی و حاصلخیزی خاک، و بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک) ،۳۳ دانشجو

دکترا: -
 گروه منابع طبیعی


 
کارشناسی: مهندسی منابع طبیعی- مرتع و آبخیزداری- مهندسی منابع طبیعی-جنگلداری ،۱۳۹ دانشجو

کارشناسی ارشد: مهندسی منابع طبیعی-جنگلداری ،۱۶ دانشجو


دکتری -
 گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم

کارشناسی: مهندسی مکانیک بیوسیستم، ۱۱۰

 کارشناسی ارشد: مهندسی مکانیک بیوسیستم-  گرایش طراحی ماشین­های کشاورزی- گرایش انرژی­های تجدیدپذیر- گرایش فناوری پس از برداشت. ۲۶

دکتری:-


دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دارای ۳۲۰ هکتار اراضی می باشد که در زمینه های آموزشی ، پژوهشی و تولیدی فعالیت دارد. گروه های آموزشی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در گرایشهای مختلف از داخل و خارج از کشور دانشجو می پذیرد.
 
تعداد اساتید : 
استاد : ۱ نفر
دانشیار: ۹ نفر
استادیار: ۲۲ نفر

دانشگاه رازی کرمانشاه



دانشکده کشاورزی سنقر

در عصر دانش و فناوری های نوین و در عرصه تلاش ملت‌ها برای دستیابی به راز و رمز سرافرازی و ماندگاری ، بی شک دانشگاهها به عنوان کانونهای اصلی تولید علم و فراگیری معرفت همگانی نقشی سرنوشت ساز دارند و توسعه آنها زمینه ساز توسعه در همه ابعاد و جنبه هاست.

در ابتدای انتخاب آقای دکتر محبی به عنوان منتخب مردم شریف سنقر کلیایی در مجلس شورای اسلامی موضوع نیاز به مراکز آموزش عالی کشاورزی با توجه به محوریت امر کشاورزی در شهرستان سنقر مطرح گردید که با همفکری مسئولین شهرستان اعم از امام جمعه محترم،  فرماندار، مدیران جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش با تنظیم نامه ای ضمن تشریح شرایط و امکانات، آمادگی همکاری لازم در شهرستان را به دانشگاه رازی اعلام کردند.

سپس مقدمات کار و پیگیری لازم سطح  استان و وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری بعمل آمد که منجر به بازدید هیأتی از دانشگاه رازی و توافق اولیه برای تأسیس دانشکده درشهرستان سنقر کلیایی گردید.       

 دانشکده کشاورزی سنقر  در مهر ماه ۱۳۹۲ ضمن کسب موافقت اصولی  فعالیت آموزشی خود را با رشته مکانیک بیوسیستم در مقطع کارشناسی با پذیرش ۲۱ نفر دانشجو آغاز کرد.  درسال ۱۳۹۴ رشته های مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی، مهندسی تولیدات گیاهی – گیاهان داروئی و معطر وهمچنین در سال ۱۳۹۵ رشته  مهندسی ماشینهای صنایع غذایی به رشته‌های تحصیلی این دانشکده اضافه شد. اکنون و به تناسب دستیابی به امکانات، دانشکده در حال افزایش رشته-های مختلف و امکانات رفاهی و آموزشی می باشد.  در حال حاضر ۱۲۰ دانشجو در این دانشکده در حال تحصیل می باشند.

رؤسای دانشکده از آغاز تا امروز 
دکتر محمود خرمی وفا
دکتر اسماعیل میرزایی قلعه

افتخارات کسب شده توسط دانشکده:
کسب رتبه های تک رقمی متعدد در ازمون تحصیلات تکمیلی توسط دانشجویان دانشکده، ثبت چندین ثبت اختراع توسط دانشجویان دانشکده، ثبت و فعالیت ۴ تشکل دانشجویی ( بسیج دانشجویی، انجمن علمی، کانون هلال احمر و کانون کارآفرینان)

آزمایشگاه های تحقیقاتی: کارگاه موتور و تراکتور



دانشکده مدیریت و حسابداری جوانرود

در مهرماه سال ۱۳۹۱دانشکده مدیریت و حسابداری جوانرود با پذیرش دررشته حسابداری تاسیس شد. و در سال ۱۳۹۲ با پذیرش در دو رشته مدیریت مالی و مدیریت بازرگانی مسیر توسعه را در پیش گرفت.

در حال حاضر با سه رشته فوق در مقطع کارشناسی با پذیرش دانشجو در دوره روزانه یکی از دانشکده های دانشگاه رازی همچنین یکی از دانشکده های مدیریت و حسابداری در سطح کشور فعالیت آموزشی دارد ساختمان فعلی دانشکده از سوی شورای اسلامی و شهرداری محترم شهرجوانرود به مساحت ۱۲۰۰متر در دو طبقه تا احداث ساختمان های دانشکده به صورت رایگان قرارگرفته است همچنین از سوی شورای اسلامی و شهرداری محترم زمینی به مساحت ۷۰۰۰متر مربع در بهترین موقعیت شهر برای احداث ساختمان های دانشکده مدیریت و حسابداری به صورت رایگان و اهدایی واگذار شده است.

وب سایت دانشگاه رازی به آدرس https://razi.ac.ir/ می باشد.




به اشتراک بگذارید:
برای دریافت اخبار جدید و اطلاع از دوره های آموزشی در خبرنامه سایت عضو شده و با مراجعه به ایمیل، عضویت خود را تکمیل کنید. آموزش عضویت

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی‌شود


پاسخگو هستیم
گفتگوی آنلاین

برای شروع مکالمه بر روی یک گزینه کلیک کنید

لطفا برای شروع گفتگو فقط پیام متنی ارسال کنید.