خانه دکتری » معرفی دانشگاه ها » دانشگاه خوارزمی
دانشگاه خوارزمی یکی از دانشگاه‌های دولتی و وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که به‌نام محمد بن موسی خوارزمی دانشمند ایرانی قرن سوم هجری، نامگذاری شده‌است و در تهران و کرج قرار دارد. سابقهٔ تأسیس این دانشگاه به‌سال ۱۲۹۷ خورشیدی بازمی‌گردد و به عنوان نخستین مؤسسه آموزش عالی در ایران شناخته می‌شود.دانشگاه خوارزمی چند بار تغییر نام داده و پردیسی در کرج به آن افزوده شده‌است. در حال حاضر دانشگاه خوارزمی در رشته‌های مختلف علوم پایه، انسانی، تربیتی و مهندسی در مقاطع مختلف از کارشناسی تا دکتری دانشجو می‌پذیرد.
نام این دانشگاه در سال ۱۳۱۲ از دارالمعلمین عالی به دانشسرای عالی و در سال ۱۳۵۳ به دانشگاه تربیت معلم تغییر کرد. تغییر نام این دانشگاه به دانشگاه خوارزمی در سال‌های ۸۱ و ۸۲ در شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم به تصویب رسید اما به دلیل عدم تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، این تغییر نام تا اواخر سال ۹۰ اجرایی نشد.


در سال ۲۰۲۱و ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی در رتبه ۶۰۱–۸۰۰ جای گرفت. در بخش درآمد از صنعت در بین دانشگاه‌های ایران، رتبه ۱۰ را کسب کرد.

تاریخچه
لوح نصب شده بر سردر دانشگاه در تهران که در آن مختصری از تاریخچهٔ دانشگاه آمده‌است. دانشگاه تربیت معلم (دانشسرای عالی) از بناهای ساخته شده در دوره پهلوی اول با مساحت ۲۵۷۰۰ متر می‌باشد. بانی این بنا دکتر عیسی صدیق است که پس از قبول سمت در دارالمعلمین عالی از وزارت معارف تصمیم به ایجاد مکانی با امکانات بیشتر برای آموزش آموزگاران گرفتند. معمار بنام مهندس مارکوف روسی است. از تزیینات به کار رفته در برنامه می‌توان به گچ بری، کاشی کاری، کتیبه نویسی و … اشاره کرد. این بنای تاریخی در مورخ اول مهر ۱۳۸۲ به شماره ۱۰۴۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

از نظر اداری، تاریخچه دانشگاه را می‌توان به اختصار در قالب مراحل زیر بیان کرد.

  تأسیس «دارالمعلمین مرکزی» در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی به‌منظور تربیت معلم برای مدارس ابتدایی در زمان وزارت میرزا احمد خان بدر (نصیرالدوله). محل آن در ساختمان وزارت فرهنگ واقع در تخت زمرد و ریاست آن به مدت ده سال به عهده میرزا ابوالحسن خان فروغی بود و نظارت (نظامت) آن را اسماعیل مرآت که بعدها به مقام وزارت رسید به‌عهده داشت. این مرکز در ابتدا دارای دو کلاس بود، یکی برای تربیت معلمان مدارس ابتدایی و یکی برای تربیت دبیر دبیرستان‌ها. استادان مهم آن عبارت بودند از: عباس اقبال آشتیانی، غلامحسین رهنما، فاضل تونی، عبدالعظیم قریب، علی‌اکبر سیاسی، حبیب‌الله ذوالفنون، عیسی صدیق، بدیع‌الزمان فروزانفر، مصورالسلطان نقاش، دکتر رضازاده شفق و دکتر محمد خوانساری. این مرکز یک دبستان ضمیمه داشت که در آنجا معلمان آینده، کسب تجربه می‌کردند.[۵] از جمله اولین محصلان دارالمعلمین می‌توان به سید فخرالدین شادمان، دکتر خانبابا خان صدری، محمود نجم‌آبادی، حسینعلی بهرامی، سید اسدالله سپهر بهبهانی، مهندس محمود خلیلی، مهدی‌خان امید، نصرت‌الله باستان و برادران عنایت (حمید، محمود، علی و جلال) اشاره کرد.[۶]
 تبدیل دارالمعلمین مرکزی به «دارالمعلمین عالی» در مهر ماه ۱۳۰۷ هجری خورشیدی به همراه تغییر اهداف و اساسنامه در نتیجه افزایش نیاز به معلمان مقاطع مختلف. این تغییر در زمان وزیر معارف وقت میرزا یحیی قراگوزلو (اعتماد الدوله) صورت گرفت.
 تصویب قانونی در خصوص اصلاح اساسنامه و کمک به دارالمعلمین عالی و استخدام فارغ التحصیلان آن توسط مجلس شورای ملی در ۲۱ آذر ماه ۱۳۰۸، و در نتیجه، تقسیم دارالمعلمین عالی به دو قسمت علمی (رشته‌های طبیعی، ریاضی، فیزیک و شیمی) و ادبی (رشته‌های فلسفه و ادبیات فارسی، تاریخ و جغرافیا) تقسیم شد.
 استخدام چند معلم فرانسوی توسط دارالمعلمین و انتقال آن به خیابان شاهپور (وحدت اسلامی) در نتیجه افزایش دانشجو و کمبود فضا.
    انتصاب دکتر عیسی صدیق از طریق وزارت معارف به ریاست دارالمعلمین در فروردین ۱۳۱۱ و انتقال آن به ساختمان نگارستان در تیر ماه همان سال.
    تغییر نام از دارالمعلمین عالی به «دانشسرای عالی» در سال ۱۳۱۲ خورشیدی.
    افزایش رشته‌های تحصیلی با استخدام استادان ایرانی دانش‌آموخته خارج. به کلیه دانشجویان شغل دبیری آموزش داده می‌شد و آزمایشگاه‌های فیزیک، شیمی، طبیعی، روانشناسی و   علوم تربیتی تأسیس گردیدند.
    پس از تأسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳، بخش ادبی دانشسرای عالی تبدیل به دانشکده ادبیات و بخش علمی تبدیل به دانشکده علوم دانشگاه تهران گردید و دانشسرا استقلال خود را از دست داد؛ و تنها به پذیرش دانشجویانی که داوطلب دبیری بودند پرداخت.
    استقلال مجدد دانشسرای عالی از دانشگاه تهران با تصویب قوه مقننه در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۳۸.
    اجاره ساختمانی در جادهٔ قدیم شمیران، و استقرار دانشسرا در آن و تأسیس چاپخانه.
    انحلال دانشسرای عالی در ۳۱ مرداد ۱۳۴۲ خورشیدی توسط هیئت وزیران و ایجاد سازمان تربیت معلم و تحقیقات تربیتی به جای آن.
    تبدیل مجدد سازمان تربیت معلم به دانشسرای عالی پس از ایجاد وزارت علوم و آموزش عالی در سال ۱۳۴۶ و قرار گرفتن دانشسرا زیر نظر این وزارتخانه.
    تغییر نام دانشسرا به «دانشگاه تربیت معلم» با تصویب شورای گسترش آموزش عالی در سال ۱۳۵۳ و اداره آن به صورت هیئت امنایی. پس از تبدیل شدن به دانشگاه، دانشسرای عالی در شهرهای زاهدان، سنندج و یزد تأسیس گردیدند، مدرسه‌های علوم اراک و کاشان تحت پوشش دانشگاه قرار گرفتند و همچنین شعبه‌های دانشگاه در شهرهای سبزوار و تبریز در سالهای ۱۳۶۶ و ۱۳۶۸ تأسیس شدند.
    با تصویب شورای گسترش آموزش عالی در سال ۱۳۶۹ تمام واحدهای وابسته و شعبه‌های دانشگاه از آن منفک و مستقل شدند.
    از بهمن ۱۳۹۰ این دانشگاه از «دانشگاه تربیت معلم» رسماً به «دانشگاه خوارزمی» تغییر نام یافت.
    در اسفند ۱۳۹۳ با مصوبه شورای گسترش آموزش عالی، دانشگاه علوم اقتصادی در دانشگاه خوارزمی ادغام شد.


از نظر علمی، این دانشگاه نخست زیر نظر کارشناسان فرانسوی قرار داشت. اما از سال ۱۹۷۳ تا زمان انقلاب سال ۱۳۵۷، زیر نظر دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس (معروف به UCLA) قرار گرفت.


تاریخچهٔ نام‌های دانشگاه

رویداد
تاریخ
دارالمعلمین مرکزی

1297
دارالمعلمین عالی

1307
دانشسرای عالی

1312
وحدت دانشسرای عالی با دانشگاه تهران

1313
دانشسرای عالی یک واحد دانشگاهی مستقل در دانشگاه تهران
1334
استقلال دانشسرای عالی
1338
سازمان تربیت معلم و تحقیقات تربیتی

1342
دانشسرای عالی
1346
دانشگاه تربیت معلم
1353
دانشگاه خوارزمی
1390


پردیس‌ها

دانشگاه دارای دو پردیس است.
  •   پردیس تهران واقع در مرکز تهران خیابان شهید مفتح جنوبی (ایستگاه دروازه دولت خط ۴ و ایستگاه طالقانی خط ۱ مترو تهران) با مساحت ۲ هکتار که ساختمان آن (ساختمان کتابخانه مرکزی کنونی) براساس طرح مهندسی نیکلای مارکف روسی‌تبار ساخته شده‌است.
  •     پردیس کرج با مساحت ۲۷۰ هکتار در منطقه حصارک (منتهی‌الیه غربی شهر کرج) که عملیات احداث آن از سال ۱۳۵۵ آغاز شد. این پردیس دارای منازل سازمانی استادان و کارکنان، ۲۳ بلوک خوابگاه دانشجویی، استخر سرپوشیده، مجتمع ورزشی، ساختمان مرکزی، ساختمان دانشکده‌هاست. کلنگ احداث کتابخانه مرکزی و سالن همایشهای دانشگاه نیز در این پردیس در بهمن ۱۳۸۷ زده شد. فعالیت‌های اداری و آموزشی و پژوهشی دانشگاه در هر دو پردیس تهران و کرج انجام می‌شود

دانشکده‌ها

این دانشگاه دارای ۱۴ دانشکده با رشته‌های مختلف می‌باشد.

 دانشکده علوم جغرافیایی
آموزش مشترک تاریخ و جغرافیا در دانشگاه خوارزمی بطور رسمی در «دارالمعلمین عالی» از سال‌ ۱۳۰۷ آغاز شد. نخستین گروه علمی جغرافیا در ایران در دانشگاه تربیت معلم تهران در سال ۱۳۱۸ تأسیس شد. در آغاز، رشته جغرافیای دبیری با دو گرایش طبیعی و ادبی در مقطع تحصیلی کارشناسی دائر شد. گرایش‌های جغرافیایی غیر دبیری در سال ۱۳۷۱ به آن اضافه شدند. اولین دوره تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی جغرافیای طبیعی غیر دبیری با گرایش آب و هواشناسی در سال ۱۳۷۱ و ۱۳۸۸ در این گروه راه‌اندازی شد. توسعه گروه جغرافیای دانشگاه تربیت معلم و تبدیل آن به دانشکده علوم زمین به‌همراه گروه زمین‌شناسی این دانشگاه در سال ۱۳۷۴ مطرح شد، اما به‌دلیل عدم توافق نظر این دو گروه درخصوص چگونگی اداره این دانشکده، محقق نشد. پس از آن، توسعه این گروه و تأسیس دانشکده علوم و فنون جغرافیایی در برنامه پنجساله ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ آن دانشگاه پیشنهاد شد. این پیشنهاد در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۶ به‌تصویب شورای دانشگاه و در سال ۱۳۸۹ به‌تصویب هیأت امناء آن رسید و به اجرا درآمد.
مأموریت دانشگاه خوارزمی از آغاز تأسیس دارالمعلمین مرکزی در سال ۱۲۹۸، تربیت آموزگار (معلم) برای مدارس و تعلیمات عمومی بود. با تغییر نام دانشسرای عالی به دانشگاه تربیت معلم در سال ۱۳۵۳، توسعه برنامه تربیت دبیر در سطح کشور جزء مأموریت این دانشگاه قرارگرفت. این روند مانع ارتباط گسترده این دانشگاه با جامعه و دستگاه‌های اجرایی و برنامه‌ریزی برای تأمین نیازهای غیر آموزشی آن‌ها شد. اما با جدایی و استقلال واحدهای وابسته این دانشگاه در سال ۱۳۶۹ و افزایش نیازهای جدید جامعه، مأموریت این دانشگاه از اوایل دهه ۱۳۷۰ از تربیت دبیر به تربیت کارشناس در رشته‌های مختلف سوق یافت. اوج این تحولات در تغییر نام دانشگاه تربیت معلم به خوارزمی در سال ۱۳۹۰ رخ داده است. مأموریت گروه جغرافیا در دانشگاه خوارزمی نیز تحت تأثیر این تحولات قرارداشت. به‌گونه‌ای که اولین دوره کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی جغرافیای طبیعی غیر دبیری با گرایش آب و هواشناسی در سال ۱۳۷۱ و ۱۳۸۸ به‌عنوان گرایش‌های غیر دبیری در گروه جغرافیای دانشگاه تربیت معلم ایجاد شد. تلاش برای توسعه گروه جغرافیای این دانشگاه و تبدیل آن به دانشکده علوم زمین به‌همراه گروه زمین‌شناسی در سال ۱۳۷۴ و تأسیس دانشکده علوم و فنون جغرافیایی در برنامه پنجساله ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ نیز در همین راستا انجام شده است. اوج این تحولات در تبدیل این گروه به دانشکده علوم جغرافیایی در سال ۱۳۸۹ بود. از این تاریخ، کلیه جهتگیری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و سازماندهی‌های این دانشکده به سمت آموزش‌های تخصصی و انجام پژوهش‌های کاربردی سوق یافت. مأموریت کنونی این دانشکده بر اساس چشم‌انداز، راهبردها و مأموریت دانشگاه خوارزمی در برنامه راهبردی پنجساله ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ تدوین شده است. مأموریت این دانشکده بر این اساس، ارتقاء و تبدیل‌شدن به یکی از مراکز مشهور در حوزه آموزش و پژوهش‌های بنیادی و کاربردی علوم جغرافیایی در گروه‌ها و رشته‌های جغرافیای طبیعی، انسانی و ژئوانفوماتیک با تأکید بر مخاطرات محیطی (طبیعی و انسانی) و توسعه فضایی سکونتگاه‌های شهری و روستایی است. این دانشکده با این ظرفیت به مجموعه‌ای کارآمد، اثربخش و رقیب در عرصه آموزش و پژوهش در رشته‌های تخصصی علوم جغرافیایی (ازجمله برنامه‌ریزی محیطی و برنامه‌ریزی فضایی) در سطوح ملی، منطقه‌ای و محلی تبدیل می‌شود. این تحولات با ابتناء بر اقتضای سرزمینی و همسویی با فرایندهای جهانی صورت می‌پذیرد. این دانشکده با این توانمندی به توسعه و بومی‌سازی مبانی دانشی، بینشی و روشی علوم جغرافیایی و آموزش و ارائه مشاوره‌های علمی و فنی به بخش‌های دولتی، خصوصی و مدنی می‌پردازد.

-اهداف دانشکده علوم جغرافیایی

آشنایی و آگاهی از حوزه‌های معرفتی و مرزهای نوین علمی؛
توسعه هم‌زمان ابعاد دانشی، بینشی و روشی علم جغرافیا؛
توسعه آموزش و پژوهش‌های ایران‌شناسی جغرافیایی؛
بومی‌سازی و استاندارسازی آموزش‌ها و پژوهش‌های جغرافیایی؛
توسعه آموزش و پژوهش‌های جامعه‌محور و کاربردی؛
توسعه آموزش و پژوهش‌های جدید، ترکیبی و بین رشته‌ای؛
توسعه آموزش و پژوهش‌ مخاطرات محیطی و توسعه فضایی سکونتگاه‌های شهری و روستایی؛
وسعه آموزش و پژوهش جغرافیا و اقتصاد مقاومتی و پدافند غیر عامل؛
توسعه ارتباط با دانش آموختگان (فارغ‌التحصیلان)؛
توسعه همکاری‌های آموزشی و پژوهشی با نهادهای دولتی، خصوصی و مدنی؛
توسعه رقابت با سایر مؤسسات آموزشی و پژوهشی؛
تأثیرگذاری شایسته علمی در توسعه محیطی و فضایی کشور.
-سیاست‌های دانشکده علوم جغرافیایی
رعایت و ترویج مبانی و اصول اخلاق انسانی و حرفه‌ای؛
تخصص‌گرایی آموزشی و پژوهشی دانشکده، گروه‌ها و اعضای هیأت علمی (با تأکید بر مخاطرات محیطی و توسعه فضایی سکونتگاه‌های شهری و روستایی)؛
توانمندسازی و ارتقای ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی؛
توسعه امکانات و بهره‌گیری از فنون و ابزارهای تخصصی نوین آموزشی و پژوهشی؛
تعیین و اولویت‌بندی حوزه‌‌ها و محورهای آموزشی و پژوهشی کاربردی و مورد نیاز جامعه؛
تعیین و تعریف حوزه‌ها و محورهای آموزشی و پژوهشی ترکیبی بین رشته‌ای (از جمله نقش جغرافیا در توسعه اقتصاد مقاومتی و پدافند غیر عامل)؛
توسعه، بومی‌سازی و مدل‌سازی نظری و کاربردی و تولید منابع علمی دانش جغرافیایی کشور؛
طراحی و استقرار سازوکارهای اجرایی کارآمد آموزشی و پژوهشی جامعه‌محور؛
توسعه آموزش‌ها و پژوهش‌های نوآور و کارآفرین و همکاری با نهادهای دولتی، خصوصی و مدنی؛
توسعه همکاری‌های آموزشی و پژوهشی با سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی داخل و خارج کشور؛
افزایش تعداد قطب‌های علمی، ایجاد مرکز پژوهشی، شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناورانه؛
توسعه نشریه‌های علمی و پژوهشی متناسب با استانداردهای بین‌المللی؛
توسعه تألیف کتب و مقالات علمی و تخصصی جغرافیایی (به‌ویژه لاتین)؛
توسعه تألیف کتب و مقالات علمی و تخصصی با اعضای هیأت علمی خارج کشور؛
حمایت از چاپ و انتشار کتب اعضای هیأت علمی در انتشارات دانشگاه خوارزمی و «سمت»؛
توسعه کنفرانس‌ها و کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی تخصصی؛
توسعه مشارکت و ارائه مقالات در کنفرانس‌های علمی و تخصصی داخلی و خارجی؛
توسعه استفاده از فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیأت علمی و دانشجویان؛
توسعه امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی؛
توسعه بازدیدهای علمی اعضای هیأت علمی و دانشجویان؛
توسعه انتشار هدفمند و اثربخش دستاوردهای آموزشی و پژوهشی؛
نظارت و پایش مستمر، بازنگری و روزآمدکردن اهداف و فعالیت‌ها.

 دانشکده فنی - مهندسی
دانشکده فنی و مهندسی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۸۲ به منظور تربیت مهندسان توانمند و خلاق با استفاده از بالاترین استانداردهای آموزشی و پژوهشی جهت آمادهسازی آنان برای ارائه خدمات حرفهای مرتبط با تخصص و با ادامه تحصیل تا مقطع دکتری تأسیس شده‌است. در حال حاضر این دانشکده با چهار گروه آموزشی مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی صنایع و مهندسی مکانیک، در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فعالیت دارد. در حال حاضر این دانشکده از جمله دانشکده‌های معتبر و قوی فنی و مهندسی در سطح کشور است و با داشتن ۶۳ عضو هیئت علمی مجرب ۷۴۲ دانشجوی کارشناسی، ۸۱۲ دانشجوی کارشناسی ارشد در ۵ رشته و ۱۹ گرایش و ۸۲ دانشجوی دکتری در دو رشته و سه گرایش با امکانات و تجهیزات کارگاهی، آزمایشگاهی و تحقیقاتی قابل ملاحظه، اهداف خود را پی‌گیری می‌کند. ساختمان جدید دانشکده فنی و مهندسی با حدود ۹۰۰۰ متر مربع زیر بنا در حال احداث می‌باشد و بزودی به بهره‌برداری خواهد رسید.
    گروه مهندسی عمران گروه آموزشی مهندسی عمران دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی، به عنوان اولین گروه آموزشی دانشکده، از سال ۱۳۸۲ با راه اندازی دوره کارشناسی ارشد در گرایش مهندسی ژئوتکنیک، فعالیت خود را آغاز نمود. در حال حاضر این گروه در هفت گرایش ژئوتکنیک، سازه، محیط زیست، زلزله، آب و سازه‌های هیدرولیکی، راه و ترابری، مهندسی و مدیریت ساخت دانشجوی کارشناسی ارشد می‌پذیرد. همچنین این گروه از مهر ماه ۱۳۸۸ از طریق کنکور سراسری در مقطع کارشناسی رشته مهندسی عمران– عمران و از مهرماه ۱۳۹۲ در مقطع دکتری دو گرایش سازه و ژئوتکنیک دانشجو پذیرفت. این گروه در حال حاضر بیش از ۴۴ نفر در مقطع دکتری، ۲۷۳ نفر دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۸۸ نفر در مقطع کارشناسی دارد. آزمایشگاه‌های این گروه دارای امکانات تحقیقاتی مورد نیاز جهت انجام پژوهشهای کاربردی در گرایشهای مختلف رشته مهندسی عمران است.

آزمایشگاه‌های گروه مهندسی عمران:
آزمایشگاه مکانیک خاک وپی آزمایشگاه تکنولوژی بتن آزمایشگاه مقاومت مصالح آزمایشگاه هیدرولیک و محیط زیست آزمایشگاه راه و ترابری برنامه‌های آتی گروه مهندسی عمران راهاندازی دوره دکتری مهندسی محیط زیست و زلزله راه اندازی مجله تخصصی سازه‌ها و زیر ساختهای عمرانی محورهای تخصصی گروه مهندسی عمران طراحی سازه‌های خاص و بلند مطالعات بهسازی لرزه ای سازه‌ها تقویت و بهسازی اجزای غیر سازه ای طراحی سیستم سازه‌های صنعتی مطالعات بهینه‌سازی سازه‌ها پایش سالمت و آسیب یابی سازه‌ها ارزیابی آسیب‌پذیری لرزه ای و مقاوم‌سازی سازه‌ها مطالعات پهنه پندی لرزه ای طراحی سازه‌ها در مقابل بارهای دینامیکی خاص) انفجار و …(بهینه‌سازی لرزه ای سازه‌ها مطالعات آزمایشگاهی مهندسی ژئوتکنیک مطالعات بهسازی لرزه ای و تقویت خاکها ریزپهنه بنده ای لرزه ای و مطالعات ژئوتکنیک لرزه ای طراحی سازه‌های خاکی) تونل، سد خاکی و …(مطالعات و ارائه راهکار برای گودبرداری‌های عمیق و درون‌شهری طراحی انواع شالوده‌ها و پی‌های عمیق انجام مطالعات زیست‌محیطی، تصفیه آب، هوا و رفع آلودگی خاکها مدیریت آلودگیهای خطرناک مدلسازی و مدیریت کیفیت آب فناوریهای نوین زیست‌محیطی کاربرد ضایعات صنعتی در تکنولوژی بتن مطالعات طرح هندسی راه‌ها مطالعات مهندسی حمل و نقل و ترافیک طراحی بهینه زیرسازی و روسازی راه‌ها برگزاری کالسها و دوره‌های آموزشی مطالعات امکان‌سنجی و مدیریت پروژه‌های عمرانی

گروه مهندسی صنایع
گروه آموزشی مهندسی صنایع دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۸۵ با توجه به گستردگی موضوعات این رشته در زمینه ارائه خدمات به واحدهای خدماتی، سازمانها و صنایع با اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در مقطع کارشناسی ارشد در گرایشهای مهندسی صنایع- صنایع و مدیریت سیستم و بهرهوری در جهت پرورش استعدادهای جوان و مدیران این مرز و بوم آغاز به کار نمود. در حال حاضر این گروه در چهار گرایش بهینهسازی سیستمها، مهندسی لجستیک و زنجیره تأمین، مدیریت مهندسی و مهندسی سیستم‌های اقتصادی اجتماعی در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد. همچنین این گروه در مهر ماه ۱۳۸۸ از طریق کنکور سراسری در مقطع کارشناسی رشته مهندسی صنایع و از مهرماه ۱۳۹۲ در مقطع دکتری دانشجو پذیرفت. این گروه در حال حاضر در مقطع کارشناسی ۱۸۸ نفر، کارشناسی ارشد ۳۱۹ نفر و دکتری ۳۸ نفر دانشجو دارد. این گروه در تاریخ ۵ و ۶ بهمن ماه ۱۳۹۴ دوازدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی صنایع را برگزار نمود. این گروه همچنین نشریه علمی and Supply of Journal International (IJSOM (Management Operations را منتشر می‌کند.

آزمایشگاه‌های گروه مهندسی صنایع کارگاه ماشین ابزار کارگاه جوشکاری برنامه‌های آتی گروه مهندسیصنایع راه اندازی دکتری مهندسی صنایع - گرایش لجستیک و زنجیره تأمین راه اندازی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع - گرایش سیستمهای سالمت راه اندازی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع - گرایش کیفیت و بهره‌وری راه اندازی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع – گرایش مدیریت پروژه محورهای تخصصی گروه مهندسی صنایع طراحی سیستمهای ارزیابی و انتخاب مدیریان، ارزیابی عملکرد برنامه‌ریزی استراتژیک، سازمان دهی و رهبری در سازمان سیستمهای مدیریت مهندسی مجدد فرآیندهای سازمان سیستمهای مدیریت کیفیت و بهره‌وری، مهندسی کیفیت مدیریت دانش مهندسی ارزش مسؤولیت اجتماعی شرکتها و توسعه پایدار مدیریت زنجیره تأمین برنامه‌ریزی و کنترل تولید و موجودیها زمان‌بندی و توالی عملیات مدیریت پروژه، انتخاب و زمان‌بندی پروژه هوش محاسباتی و توسعه الگوریتمهای دقیق، ابتکاری و فراابتکاری سیستمهای پشتیبان تصمیم دادهکاوی در صنایع و مدل‌سازی داده محور شبیهسازی سیستمهای پیچیده تصمیمسازی در شرایط عدم قطعیت مهندسی مالی، مدیریت مالی و ریسک مالی مدیریت دارائیهای فیزیکی، برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات، قابلیت اطمینان روشهای نوین تولید تدوین طرح‌های توجیهی و مطالعات امکان‌سنجی مدل‌سازی سیستم‌های سالمت

گروه مهندسی برق و کامپیوتر
گروه آموزشی مهندسی کامپیوتر از سال ۱۳۷۴ با پذیرش دانشجو در رشته مهندسی کامپیوتر) نرم‌افزار (فعالیت خود را آغاز نمود. پس از تأسیس دانشکدة فنی و مهندسی در سال ۱۳۸۶ از دانشکدة ریاضی جدا شده و فعالیت خود را در دانشکده فنی و مهندسی ادامه داد. در حال حاضر این گروه با نام مهندسی برق و کامپیوتر علاوه بر کارشناسی مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار، در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر در دو گرایش هوش مصنوعی و معماری سیستم‌های کامپیوتری، و نیز در کارشناسی ارشد رشته برق گرایش کنترل دانشجو می‌پذیرد. این گروه در حال حاضر بیش از ۱۵۶ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۲۰ نفر در مقطع کارشناسی دارد. آزمایشگاه‌های این گروه دارای امکانات تحقیقاتی مورد نیاز جهت انجام پژوهشهای کاربردی در گرایشهای مختلف رشته مهندسی برق و کامپیوتر است. آزمایشگاه‌های گروه مهندسی برق و کامپیوتر آزمایشگاه تحقیقاتی شبکه‌های عصبی و کنترل آزمایشگاه تحقیقاتی داده کاوی آزمایشگاه مدارهای الکتریکی و الکترونیکی آزمایشگاه مدارمنطقی و معماری و ریزپردازنده آزمایشگاه تحقیقاتی شبکه‌های کامپیوتری برنامه‌های آتی گروه مهندسی برق و کامپیوتر راهاندازی گرایشهای مهندسی برق و الکترونیک و مهندسی کامپیوتر- گرایشهای معماری سیستم‌های کامپیوتری و رایانش امن در مقطع کارشناسی راهاندازی دوره کارشناسی ارشد مهندسی برق - مخابرات، کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر-داده کاوی و کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر-نرم‌افزار راه اندازی گرایش‌های علوم شناختی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و هوش مصنوعی در مقطع دکتری محورهای تخصصی گروه مهندسی برق و کامپیوتر تولید نرم‌افزار شبکه‌های کامپیوتری شبکه‌های بیسیم امنیت شبکه طراحی سیستمهای پردازش تصویر و ویدئو طراحی و تحلیل سیستمهای کنترل مدلسازی سیستمهای صنعتی، اقتصادی و مالی پردازش پیشرفته اطالعات و دادهکاوی و اکتشاف دانش بازیابی تصاویر دیجیتال فشرده ساز ی متن و تصویر بازشناسی اسناد شناسایی فعالیتهای انسان طراحی سیستمهای تحمل پذیر در برابر خطا گروه.

مهندسی مکانیک
گروه آموزشی مهندسی مکانیک دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی، به عنوان جوانترین گروه آموزشی دانشکده، از سال ۱۳۹۱ با راه اندازی دوره کارشناسی ارشد در گرایش مهندسی طراحی کاربردی فعالیت خود را آغاز نمود. همچنین این گروه از مهر ماه ۱۳۹۳ از طریق کنکور سراسری در مقطع کارشناسی رشته مهندسی مکانیک دانشجو پذیرفت. این گروه در حال حاضر بیش از ۱۴۶ دانشجو در مقطع کارشناسی و ۶۴ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد دارد. آزمایشگاه‌های این گروه دارای امکانات تحقیقاتی مورد نیاز جهت انجام پژوهشهای کاربردی در گرایشهای مختلف رشته مهندسی مکانیک است. آزمایشگاه‌های گروه مهندسی مکانیک آزمایشگاه تحقیقاتی رباتیک آزمایشگاه تحقیقاتی ارتعاشات آزمایشگاه دینامیک ماشین و ارتعاشات آزمایشگاه سیاالت آزمایشگاه ترمودینامیک کارگاه اتومکانیک برنامه‌های آتی گروه مهندسی مکانیک راهاندازی گرایشهای مهندسی مکانیک در مقطع دکتری راه اندازی گرایش تبدیل انرژی در مقطع ارشد راه اندازی گرایش مکاترونیک در مقطع ارشد محورهای تخصصی گروه مهندسی مکانیک طراحی و تحلیل روتور دوار، دینامیک و ارتعاشات پهباد، ارتعاشات اتفاقی در سیستم‌های صنعتی تحلیل ارتعاشات دستگاه حفاری نفت، طراحی و تحلیل بخش مکانیکی میکروسنسورها و میکروعملگرها مکانیک شکست، تحلیل تنش سازه‌ها، بررسی نفوذ، انفجار و ضربه کنترل و بهینه‌سازی سیستمهای دینامیکی، رباتیک، دینامیک خودرو تعمیر، تقویت و مقاوم‌سازی سازه‌ها با استفاده از مواد کامپوزیت، طراحی و ساخت سپرهای ضد گلوله، طراحی و ساخت سازه‌های پیشرفته طراحی مخازن تحت فشار- تأسیسات گرمایی، تهویهٔ مطبوع کاهش مصرف انرژی در ساختمان، بهینه‌سازی سیستمهای انرژی- طراحی موتور سایت کامپیوتر سایت دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی از سال ۱۳۸۸ راه اندازی شده‌است؛ که در حال حاضر متشکل از سه بخش می‌باشد. سایت کارشناسی ارشد و دکتری)۱۶ سیستم( سایت کارشناسی)۲۰ سیستم( کارگاه آموزشی سایت)۲۰ سیستم

آدرس: تهران، خیابان مفتح جنوبی، دانشگاه خوارزمی، دانشکده فنی و مهندسی/ البرز، کرج، میدان دانشگاه، دانشگاه خوارزمی، دانشکده فنی و مهندسی شماره تماس: 021 – 88830891 026 -34569555 eng.khu.ac.ir

  دانشکده علوم پایه
  تأسیس ۱۳۵۳، شامل گروه‌های آموزشی زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، و فیزیک. (گروه‌های این دانشکده اکنون به دانشکده مستقل تبدیل شده‌اند)

  دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر
گرچه وجود گروه ریاضی در دانشگاه خوارزمی به سال های بسیار دور بر می گردد (قبل از سال 1307)، اما تشکیل یک گروه ریاضی منسجم شامل دوره های کارشناسی و دوره مدرسی ریاضیات (دوره ای فراتر از کارشناسی ارشد) از سال 1344 به همت شادروان دکتر غلامحسین مصاحب و همزمان با تاسیس موسسه ریاضیات اتفاق افتاد. از سال 1347 به بعد هرساله رتبه های برتر فارغ التحصیلان موسسه ریاضیات برای عضویت در گروه ریاضی این دانشگاه استخدام شدند. در سال 1360 گروه های ریاضی مدرسه عالی پارس و مدرسه عالی ابوریحان در گروه ریاضی ادغام و تعدادی از اعضای هیات علمی آن ها در این گروه مشغول به کار شدند. پس از باز گشایی دانشگاه ها، از سال 1363 دوره کارشناسی ارشد ریاضی با برنامه های جدید مصوب ستاد انقلاب فرهنگی دایر گردید و سپس در سال 1368 دوره دکترای ریاضی دایر شد، که در حقیقت اولین دوره دکترای ریاضی ایران بود. در سال 1377 گروه ریاضی از دانشکده علوم دانشگاه منفک و به دانشکده علوم ریاضی و مهندسی کامپیوتر با رشته های ریاضی محض، ریاضی کاربردی، آمار و مهندسی کامپیوتر (نرم افزار) ارتقا یافت. از سال 1385 رشته های علوم کامپیوتر و رمز در این دانشکده تاسیس شد و رشته مهندسی کامپیوتر (نرم افزار) به دانشکده تازه تاسیس فنی و مهندسی انتقال یافت. در سال 1386 نام دانشکده به دانشکده علوم ریاضی وکامپیوتر تغییر یافت. این دانشکده در حال حاضر دارای 25 عضو هیات علمی شامل 3 استاد، 2 دانشیار و 20 استادیار می باشد.

  دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
همزمان با تاسیس دارالمعلمین مرکزی در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی، موضوع‌های تربیتی ویژه‌ای مانند فلسفه، منطق و اصول تعلیم به کلیه دانشجویان تربیت معلم ارائه می‌شد اما از سال ۱۳۱۱ با انتصاب جناب آقای میرزا عیسی خان صدیق اعلم (دکتر عیسی صدیق) مدیر تعلیمات عمومی وزارت فرهنگ که تازه از آمریکا بازگشته بود تحول سریعی در روند آموزشی دانشسرای عالی به وجود آمد (دارالمعلمین مرکزی در سال ۱۳۰۷ به دارالمعلمین عالی و در سال ۱۳۱۲ به دانشسرای عالی تغییر نام داد) هم‌زمان با تصدی دکتر صدیق و به پیشنهاد ایشان دکتر اسداله بیژن که او تحصیلات خود را در علوم تربیتی در آمریکا انجام داده بود به ایران فرا خوانده شد و برای اولین بار موضوع‌هایی مانند تعلیمات متوسطه، تاریخ آموزش و پرورش، اصول آموزش و پرورش، فلسفه آموزش و پرورش، روانشناسی پرورشی و جامعه شناسی (از لحاظ آموزش و پرورش) به کلیه داوطلبان دبیری تدریس گردید و همزمان آزمایشگاه‌های روانشناسی و علوم تربیتی نیز برای اولین بار تأسیس گردید.

بدین ترتیب هسته اولیه دانشکده علوم تربیتی با بخش‌های آموزش و پرورش ابتدایی، تربیت بدنی و روانشناسی تشکیل شد.

در حدود ۵۰ سال تغییرات عدیدهای در برنامه‌ها، وظایف و سرفصل‌های بخش‌های یاد شده پدید آمده تا سال ۱۳۵۳ پس از تبدیل دانشسرای عالی به دانشگاه تربیت معلم دانشکده‌های علوم تربیتی به طور رسمی و با سه گروه آموزشی علوم تربیتی، روانشناسی و تربیت بدنی به وجود آمد. در آن موقع مؤسسه تحقیقات تربیتی نیز به نوعی مرتبط با حوزه این دانشکده بود.

ساختمان جدید برای دانشکده در پردیس کرج در ضلع جنوبی ساختمان فعلی در دست ساخت است.


  دانشکده ادبیات و علوم انسانی
 دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی در حال حاضر یکی از شانزده دانشکده دانشگاه خوارزمی، نخستین مرکز آموزش عالی کشور است که درسال 1313 شمسی تأسیس شد و از آغاز تأسیس تاکنون به توسعه رشته‌های علمی و گسترش کمی و سازمانی پرداخته است. دانشکده ادبیات و علوم انسانی اینک با هشت گروه آموزشی تاریخ، جامعه شناسی، زبان و ادبیات عربی، زبان وادبیات فارسی، زبانهای خارجی، فلسفه، علوم قرآن و حدیث و معارف اسلامی مشغول به فعالیت است. در این دانشکده، 3 نشریه تخصصی: اشارات (فلسفه)، زبان شناسی کاربردی و مطالعات و تحقیقات ادبی و 2 نشریه علمی-پژوهشی مسائل اجتماعی ایران و زبان وادبیات فارسی در حال انتشار است.
 
دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی در حال حاضر مجموعاً دارای 88 عضو هیات علمی، 1400 دانشجو و 30 کارشناس می‌باشد. این دانشکده‌‌ همواره توسعه امکانات و زیرساخت‌های آموزشی و تحقیقاتی را برای انطباق با استانداردهای معتبر جهانی در سرلوحه اهداف قرار داده و بر اساس آن سیاست‌های عملیاتی خود را دنبال می‌کند. 

  دانشکده حقوق و علوم سیاسی
سیاست کلان دانشگاه دهه 80  معطوف به ایجاد دانشگاه جامع با رشته های مورد نیاز جامعه گردید از این رو گروه الهیات که از گروههای قدیمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی بود به دو گروه دین و فلسفه و فقه حقوق تفکیک گردید، با جذب دانشجو در رشته علوم سیاسی گروه حقوق و علوم سیاسی تشکیل گردید. از سال 1380 روند روبه رشدگروه  ادامه  پیدا کرد تا در نهایت با تصویب شورای دانشگاه و هیئت امناء دانشگاه به دانشکده حقوق و علوم سیاسی ارتقاء پیدا کرد که با دو حوزه معاونت آموزشی و پژوهشی و پنج گروه آموزشی : حقوق خصوصی ، حقوق جزاء و جرم شناسی ، حقوق بین الملل ، علوم سیاسی ، و روابط بین الملل به فعالیت خود ادامه داده ودر آتیه در صدد گسترش رشته های بین رشته ای ، تحقیق و گسترش فعالیت های پژوهشی ، تشکیل مراکز رشد و ایجاد شرکت دانش بنیان علوم انسانی می باشد.

  دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی
دانشکده تربیت بدنی قدیمی ترین دانشکده در زمینه تربیت بدنی و علوم ورزشی در کشور می‌باشد. این دانشکده در ابتدا با نام مدرسه عالی ورزش در سال 52-1351 در مجموعه ورزشی آزادی تأسیس گردید. پس از انقلاب فرهنگی و با باز گشایی دانشگاهها در سال 1359 ضمن ادغام با دانشگاه تربیت معلم به عنوان دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی در محل ورزشگاه شهید احمد کشوری در خیابان میرداماد تهران به کار خود ادامه داد. از سال 1386 دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی در پردیس دانشگاه در حصارک کرج شروع به کار نمود و به تدریج دانشجویان دوره های کارشناسی به مجتمع دانشگاهی دانشگاه خوارزمی فعلی انتقال یافتند. این دانشکده در حال حاضر در دو ساختمان در تهران و کرج فعال می­ باشد.

    دانشکده شیمی
دانشکده شیمی دانشگاه خوارزمی یکی از با قدمت ترین و معتبرترین دانشکده‌ها در کشور محسوب می‌شود. این دانشکده در دو بخش تهران و پردیس کرج در دورۀ کارشناسی در دو گروه شیمی محض و شیمی کاربردی و در مقاطع تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشدو دکتری در چهار گروه آموزشی تحقیقاتی شیمی:
1 -  شیمی آلی و پلیمر
2 -  شیمی معدنی و نانو
3 -  شیمی تجزیه و کاربردی
4 -  شیمی‌فیزیک
فعالیت دارد. در حال حاضر دارای 25 عضو هیأت‌علمی تمام‌وقت، و حدود 300  نفر دانشجوی کارشناسی ، 90 نفر کارشناسی ارشد و 37 نفر دانشجوی دکتری تخصصی  می‌باشد.
این دانشکده دارای آزمایشگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته بوده و همچنین دارای دستگاه‌های تحقیقاتی ازجمله:
 NMR ، Analyzer CHN و GC-MS و طیف سنجهای   IR  ، FTIR ، UV-VIS ، ICP ، AAS  می‌باشد.
این دانشکده با داشتن اعضای هیأت‌علمی مجرب و همچنین جذب نیروهای جوان و کارآمد همواره یکی از دانشکده‌های مطرح درزمینۀ علم شیمی در ایران محسوب می‌شود. بیش از صدها مقاله چاپ‌شده در ژورنال‌های علمی سراسر جهان محصول فعالیت اساتید برجسته و دانشجویان این دانشکده است. شایان‌ذکر است در حال حاضر تعداد زیادی فارغ‌التحصیل این دانشکده در مراکز مهم این کشور ازجمله دانشگاه‌ها به‌عنوان عضو هیأت‌علمی با درجه دکتری در سایر دانشگاه‌ها پایه‌گذار خدمات برجسته بوده و همواره در پیشرفت میهن اسلامی ایران از هیچ تلاشی فروگذار نبوده‌اند. در ضمن همکاری چشمگیر این دانشکده با دیگر مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها خصوصاً در سالهای اخیر، زمینه‌ساز ارتباط تنگاتنگ و امیدوارکننده درزمینۀ پژوهش‌های بنیادی و صنعت در جهت رفع هرگونه وابستگی شده است.
مسئولان، اعضای هیأت‌علمی و کارکنان دانشکده شیمی تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا هرچند جزئی در جهت رفع مشکلات، سرعت بخشیدن به امور، افزایش و به‌روزرسانی اطلاعات و صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری اقدامات لازم را به عمل‌آورده و از هیچ کوششی فروگزار نباشند.
بدین‌وسیله از کلیه دانش‌پژوهان ارجمند جهت تحصیل در این دانشکده دعوت به عمل می‌آید و همواره از طرح‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی شما درزمینۀ علم شیمی استقبال می‌شود.

 

 دانشکده علوم زیستی
گروه آموزشی زیست شناسی (علوم طبیعی) از ابتدای تأسیس دارالمعلمین مرکزی در سال ۱۲۹۸ و پس از آن دانشسرای عالی در سال ۱۳۱۳ و دانشگاه تربیت معلم در سال ۱۳۵۳ (دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۹۰) در تربیت متخصصان زیست شناس در زمینه های گوناگون در مقاطع کارشناسی تا دکتری نقش بسزایی داشته است.
این گروه آموزشی علاوه بر دوره های کارشناسی، در سال ۱۳۶۷ شروع به پذیرش دانشجو در دوره های کارشناسی ارشد نمود و پس از آن در سال۱۳۷۲ پذیرش دانشجو در دوره های دکتری تخصصی را آغاز نمود.
گروه زیست شناسی دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۸۹ به دانشکده علوم زیستی با سه گروه آموزشی علوم جانوری، علوم گیاهی و علوم سلولی و ملکولی ارتقا یافت. این دانشکده هم اکنون در سه مقطع کارشناسی (چهار رشته)، کارشناسی ارشد (نه رشته) و دکتری (پنج رشته) دانشجو می پذیرد.
در مجموع دانشکده علوم زیستی در حال حاضر دارای ۱۸ رشته در مقاطع مختلف و ۳۳ عضو هیات علمی تمام وقت است. از این تعداد ۴ عضو استاد و ۶ عضو دانشیار و ۲۳ نفر استادیار هستند. هم اکنون (تابستان ۱۳۹۹) تعداد دانشجویان کارشناسی ۶۱۸ نفر، کارشناسی ارشد ۱۶۰ نفر و دکتری ۳۷ نفر است.
 
رشته های موجود در دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی به تفضیل به قرار زیر فهرست شده اند. (۱) مقطع کارشناسی:  رشته علوم سلولی و مولکولی،  رشته علوم جانوری،  رشته علوم گیاهی،  رشته بیوتکنولوژی؛ (۲) مقطع کارشناسی ارشد: رشته سلولی-تکوینی جانوری، رشته سلولی-تکوینی گیاهی، رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی، رشته ژنتیک، رشته بیوشیمی، رشته سیستماتیک گیاهی، رشته فیزیولوژی جانوری، رشته فیزیولوژی گیاهی، رشته علوم محیط زیست؛ (۳) مقطع دکتری: رشته سیستماتیک گیاهی، رشته فیزیولوژی جانوری، رشته فیزیولوژی گیاهی، رشته سلولی تکوینی جانوری، رشته زیست شناسی سلولی تکوینی گیاهی.

 دانشکده علوم فیزیک
در سال 1298 هجری شمسی، نخستین مرکز تربیت معلم برای مدارس ابتدایی نخستین مؤسسه تربیت معلم کشور برای مدارس ابتدایی با عنوان «دارالمعلمین مرکزی» در سال 1298 تأسیس شد. و در مهر 1307 با اهداف جدید به «دارالمعلمین عالی» تغییر نام یافت. از 21 آذر 1308 به دو قسمت علمی و ادبی تقسیم شد که قسمت علمی رشته‌های طبیعی، ریاضی، فیزیک و شیمی و قسمت ادبی رشته‌های فلسفه، ادبیات فارسی، تاریخ و جغرافیا را شامل می‌شد. در سال 1312 به «دانشسرای عالی» تغییر نام داد.

با تأسیس دانشگاه تهران در 1313 بخش ادبی دانشسرای عالی به دانشکده ادبیات و بخش علمی آن  به دانشکده علوم تبدیل شدند. به این ترتیب اولین بار «دانشکده علوم» تأسیس شد و دانشسرای عالی استقلال خود را از دست داد تا این که در 17 آذر 1338 با تصویب قوه مقننه دانشسرای عالی به صورت مستقل درآمد و دانشکده علوم با چهار گروه ریاضی، فیزیک، شیمی و طبیعی شروع به تربیت دبیر کرد.

در سال 1347 گروه طبیعی به دو گروه زیست‌شناسی و زمین‌شناسی تفکیک شد. در سال 1353 دانشسرای عالی به «دانشگاه تربیت معلم» تغییر نام داد و اداره آن به صورت هیأت امنایی درآمد. بدین ترتیب دانشکده علوم با 5 گروه ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و زمین‌شناسی به فعالیت خود ادامه داد.

سرانجام در سال 1376 ابتدا گروه ریاضی و سپس گروه شیمی به دانشکده ارتقاء یافتند و از پیکره دانشکده علوم جدا شدند. پس از آن گروه زیست شناسی نیز به دانشکده علوم زیستی تبدیل شد و نهایتا در سال 1391 در زمان ریاست آقای دکتر جعفر جهان‌پناه بر دانشکده علوم، گروه‌های فیزیک و زمین شناسی نیز به دانشکده‌های علوم زمین و فیزیک ارتقاء یافتند. آقای دکتر جهان‌پناه به عنوان نخستین رییس دانشکده‌ فیزیک منصوب شدند.

ریاست دانشکده علوم

1 – آقای دکتر منوچهرالبرز سال 1362 رئیس دانشکده علوم به مدت حدود 13 سال

2 – آقای دکترعباس شکروی سال 137۵  رئیس دانشکده علوم به مدت دو دوره

3 – آقای دکترمحمدحسین مجلس آرا سال 1380 رئیس دانشکده علوم دو دوره

۴ – آقای دکترفرج اله فیاضی  سال 1384 به مدت دو دوره

۵ – آقای دکتر جعفر جهان پناه سال 1388

ریاست دانشکده فیزیک

آقای دکتر جعفر جهان‌پناه 1391 تا 1392

آقای دکتر محمد اسماعیل عظیم‌عراقی 1392 تا 1394

آقای دکتر جعفر جهان پناه سال 1394 تا 1396

 آقای دکترمحمدحسین مجلس آرا سال 1396 تا 1398

آقای دکتر محمدعلی گنجعلی سال 1398 تا کنون

گروه فیزیک

آقای دکتر حسن مهدیان سال 1368 مدیریت گروه فیزیک

آقای مهندس ناظمی سال 1370 سرپرست گروه فیزیک

آقای مهندس ناظمی سال 1372 مدیریت گروه فیزیک

آقای دکتر عظیم عراقی سال 1376 مدیریت گروه فیزیک

آقای شیخ الاسلامی  سال 1382 مدیریت گروه فیزیک

آقای دکتر منصورحسینی سال 1384 معاون فیزیک درکرج

آقای دکتر شهرام خسروی سال 1388 مدیرگروه فیزیک

آقای دکتر محمدعلی گنجعلی سال 1391 مدیر گروه فیزیک

آقای دکتر محمد باقر فتحی مدیر گروه حالت جامد در سال های 1391 تا 1393

آقای دکتر شهرام خسروی مدیر گروه نجوم و کیهان‌شناسی از سال 1391

آقای دکتر علی حسن‌بیگی مدیر گروه اتمی-مولکولی از سال 1392

آقای دکتر جعفرجهان پناه مدیرگروه جالت جامد از سال 1394

 دانشکده علوم زمین
پیشینه تأسیس رشته زمین‌شناسی در دانشگاه خوارزمی به تأسیس رشته علوم طبیعی متشکل از زمین‌شناسی و زیست‌شناسی توسط مرحوم دکتر عبدالکریم قریب بازمی‌گردد. اما در سال 1353 بود که به همت ایشان زمین‌شناسی و زیست‌شناسی به صورت دو رشته مجزا به همراه رشته فیزیک در دانشکده تازه تأسیس علوم پایه شکل گرفت.

حضور اساتید به نام و برجسته نظیر دکتر ابراهیم امین‌سبحانی، دکتر یعقوب لاسمی، دکتر عبدالمجید یعقوب‌پور، دکتر سیروس پارسی، دکتر جواد الیاسی و دکتر حسین معین‌وزیری سبب شد که گروه زمین‌شناسی یکی از گروه‌های پیشگام در برنامه‌ریزی و اجرای دوره تحصیلات تکمیلی در کشور به حساب آید. در این گروه آموزشی برای اولین بار در سال 1364 دوره کارشناسی ارشد و در سال 1369 دوره دکتری راه‌اندازی شد. با توجه به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی گروه و گستردگی کار و تغییرات سیاست‌های دانشگاه بر اساس تصمیم مسئولین گروه آموزشی زمین‌شناسی در سال 1392 به دانشکده ارتقاء یافت. در حال حاضر این دانشکده شامل سه گروه زمین‌شناسی، زمین‌شناس کاربردی و ژئوشیمی می‌شود. تاکنون (1395) تعداد 602 نفر در دوره کارشناسی ارشد و 48 نفر در دوره دکتری فارغ‌التحصیل شده‌اند. شایان ذکر است در حال حاضر تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان این دانشکده در مؤسسات، مراکز مختلف دولتی و خصوصی، در امور آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی در حال خدمت‌رسانی به میهن اسلامی‌مان هستند.



 دانشکده مدیریت و حسابداری
دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه خوارزمی در تاریخ 92/6/12 با تاییدیه شورای دانشگاه و در پی آن موافقت هیئت امناء دانشگاه با توجه به پتانسیل موجود در اعضاء هیئت علمی دانشگاه شکل گرفت و از بدو تاسیس آن در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد در محل پردیس دانشگاه مرکزی تهران اقدام به پذیرش دانشجو نمود پس از ادغام دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاه خوارزمی از سال تحصیلی 93-94 ، دانشکده مدیریت با افزایش تعداد گروهها و به تبع آن رشته های آموزشی همچنین افزایش تعداد اعضای هیئت علمی و دانشجویان با قوت وقدرت بیشتری به مسیر خود ادامه می دهند.
در حال حاضر دانشکده مدیریت دارای دو معاونت آموزشی و پژوهشی است و در سه مقطع کارشناسی با 230 دانشجو ،کارشناسی ارشد با 1150 دانشجو ، و مقطع دکتری با 180دانشجو و 32 عضو هیئت علمی فعالیت می کند.

دانشکده دارای 4 گروه آموزشی به شرح زیر میباشد:
گروه مدیریت آموزشی
گروه مدیریت بازرگانی
گروه مدیریت منابع انسانی و کسب و کار
گروه مدیریت عملیات و فناوری اطلاعات

 دانشکده علوم مالی
دانشکده علوم مالی یکی از قدیمی ترین دانشکده های دانشگاه علوم اقتصادی سابق است. دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان نخستین مرکز آموزشی وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران در سال ۱۳۱۵ بنیانگذاری شده است. مجوز تاسیس این دانشگاه با عنوان «دانشکده امور اقتصادی و دارایی در شهریور ۱۳۶۶ توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی صادر شد که با هدف تربیت مدیران مالی مورد نیاز کشور ابتدا در سال ۱۳۶۷ بطور نیمه متمرکز و بمنظور آموزش و تربیت مدیران مورد نیاز وزارت دارایی و سازمان های تابعه با رشته های میان رشته ای و کاربردی در زمینه مدیریت بانکداری –گمرک-مدیریت بیمه-حسابداری دولتی و مالیاتی و حسابرسی با مجوز وزارت علوم وپذیرش دانشجو از طریق کنکور سراسری آغاز به فعالیت نموده است. در سال ۱۳۸۲، با مصوبه شورای عالی اداری از وزارت امور اقتصادی و دارایی جدا شد و تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت با تغییر مدیریت دانشکده در سال ۱۳۸۴ تغییرات وسیعی در دانشکده بوجود آمد و در سال  ۱۳۸۶ به دانشکده علوم اقتصادی تغییر نام داد؛ که شامل ۳ دانشکده علوم مالی، دانشکده مدیریت و دانشکده اقتصاد می باشد.دانشکده علوم مالی شامل سه گروه آموزشی : حسابداری(مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد(، مدیریت مالی)مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد(و ریاضیات مالی )مقطع کارشناسی ارشد (دانشجو می پذیرد.  لازم به ذکر است که این دانشکده از دیرباز موفق ترین قطب تخصصی حسابداری، حسابرسی، مالیاتی، حسابداری دولتی بوده است و اساتید مجرب و برترین های حرفه برای تدریس کاربردی مطالب مورد نیاز روز صنعت و حرفه به دانشجویان انتخاب می شوند که بهترین موید آن نیز فارغ التحصیلان کارآمد این دانشکده است که اکثرا در سمتهای اجرایی بالا در وزارتخانه ها، سازمان ها و مراکز اداری و اجرایی کشور مشغول کار هستند.
  دانشکده اقتصاد
این دانشکده به عنوان نخستین مرکز آموزشی وزارت امور مالیه که بعدا وزارت اقتصاد و امور دارایی نام گرفت در سال 1315 بنیانگذاری شد.هدف اصلی این دانشکده آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر در رده های مختلف دانشگاهی و پرورش نیروهای تخصصی در زمینه های اقتصادی بوده است. تا آنجا که در طول این سالها ، اعطای بورسهای تحصیلی اعزام به خارج از کشور برای دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد توسط این دانشکده صورت گرفته است.در حال حاضر این دانشکده در رشته های اقتصاد نظری ، صنعتی و حمل و نقل در مقطع کارشناسی و رشته های اقتصاد و بانکداری اسلامی ، اقتصاد انرژی و مهندسی سیستم های اقتصادی و اجتماعی گرایش (انرژی ، اقتصادی ، تحقیق در عملیات و حمل و نقل) دانشجو می پذیرد.کلاس‌های درسی و دانشجویان رشته های نامبرده در این مجموعه استقرار دارند. این مجموعه نیز مجهز به کلاس‌های آموزشی بازسازی شده استاندارد، شبکه اینترنت و اینترانت، ویدئو پروژکتور، کتابخانه و سایت کامپیوتر می باشد.پس از آنکه دانشکده علوم اقتصادی ، با قدمت چند دهه حضور موثر در آموزش عالی کشور ، در سال 1390 توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری به دانشگاه علوم اقتصادی ارتقاء یافت ، دانشکده اقتصاد در دل همان مجموعه با تولدی دوباره کار خود را با رویکردی تخصصی و تمرکز بر رشته اقتصاد و شاخه های مختلف آن استمرار بخشید. به دنبال ادغام دانشگاه علوم اقتصادی در دانشگاه خوارزمی نیز این دانشکده همچنان به فعالیت دیرینه خود ادامه می دهد و همینک بیش از 400 دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در آن به تحصیل اشتغال دارند.اهتمام به ابعاد کاربردی و توانمندسازی دانشجویان متناسب با واقعیات فضای کسب و کار از اولویت های آموزشی دانشکده بوده و اغلب دانش آموختگان قدیم و جدید آن در سازمان های اقتصادی و مالی کشور منشا اثر می باشند.

   
دانشگاه همچنین دارای چهار پژوهشکده به شرح زیر است:
    پژوهشکده پلاسما
    پژوهشکده علوم کاربردی، تأسیس ۱۳۸۴.
    پژوهشکده علوم حرکتی، تأسیس ۱۳۸۵.
    پژوهشکده فلسفه و حقوق تطبیقی، تأسیس ۱۳۸۶


دانشگاه چهار مؤسسه پژوهشی و دو قطب علمی نیز داراست:
    مؤسسه تحقیقات ریاضی دکتر مصاحب تأسیس ۱۳۴۵ توسط دکتر غلامحسین مصاحب
    مؤسسه تحقیقات تربیتی
    موسسه زبان‌های خارجی
    مؤسسه پژوهشی زبان و ادبیات فارسی بهار
    قطب علمی تحلیل فضایی مخاطرات محیطی
    قطب علمی روان‌شناسی استرس، تأسیس ۱۳۸۴


مفاخر

تاکنون هفت تن از استادان دانشگاه خوارزمی به عنوان چهره‌های ماندگار علمی برگزیده شده‌اند که عبارتند از:

  1- دکتر جعفر شعار، رشته ادبیات فارسی، ۱۳۸۰
  2- دکتر علی شریعتمداری، رشته روانشناسی و علوم تربیتی، ۱۳۸۱.
  3- دکتر احمد مجد (زیست‌شناس)، در رشته زیست‌شناسی، ۱۳۸۳.
  4- آیت‌الله سیدمحمد موسوی بجنوردی، رشته فقه و حقوق، ۱۳۸۴.
  5- دکتر شهربانو عریان، رشته زیست‌شناسی، ۱۳۸۴ و نیز پژوهشگر برتر زن در سال ۱۳۸۴.
  6-  دکتر شکوه نوابی‌نژاد، رشته مشاوره، ۱۳۸۷.
  7- دکتر علیرضا مدقالچی، رشته ریاضی گرایش آنالیز، ۱۳۸۹.

از میان مفاخر تاریخ دانشگاه می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

  *  پروین اعتصامی، وی پس از نوروز ۱۳۱۵ خورشیدی یعنی در زمان ریاست دکتر عیسی صدیق بر دانشسرای عالی، به عنوان مدیر کتابخانه دانشسرای عالی مدتی در سالهای ۱۳۱۵ و ۱۳۱۶ به فعالیت پرداخت و نظم و ترتیب کتابخانه در زمان مدیریت وی زبانزد دانشجویان و استادان بود. گفته می‌شود پروین بر پشت جلد برخی کتابها اظهار نظرهایی می‌نوشت که شاید هنوز باقی باشد. البته آن کتاب‌ها به کتابخانه ادبیات دانشگاه تهران منتقل شده‌اند.
   * محمد علی رجایی، دومین رئیس جمهور ایران، دانش‌آموخته دانشسرای عالی
   * حسن آیت، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان قانون اساسی، نماینده مردم تهران در دوره اول مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، دانش‌آموخته دانشسرای عالی
  *  عبدالعظیم قریب، مؤلف نخستین دستور زبان فارسی، استاد ادبیات فارسی دارالمعلمین و دانشسرای عالی
   * غلامحسین مصاحب، مؤلف دائرةالمعارف فارسی معروف به «دائرةالمعارف مصاحب» در سه جلد، استاد ریاضیات دانشسرای عالی و بنیانگذار مؤسسه تحقیقات ریاضی دکتر مصاحب
   * جلال آل احمد، نویسنده و ادیب معاصر، دانش‌آموخته دانشسرای عالی و مدرس ادبیات فارسی در دانشسرا

روئسای دانشگاه 
جعفر شعاریان ستاری    طاهر قاسمی    اسماعیل اوینی   محمدحسن بیژن زاده    احمد صادقی اردستانی    ابراهیم اسرافیلیان    کریم زارع     حسن مهدیان    اسماعیل اوینی  علی شیخ الاسلامی  علیرضا مدقالچی   سید کاظم اکرمی     محمدعلی برخورداری    عبدالجواد طاهری‌زاده     زهرا بیگم حجازی زاده    محمدعلی سبحان‌اللهی     عزیزالله حبیبی     



به اشتراک بگذارید:
برای دریافت اخبار جدید و اطلاع از دوره های آموزشی در خبرنامه سایت عضو شده و با مراجعه به ایمیل، عضویت خود را تکمیل کنید. آموزش عضویت

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی‌شود


پاسخگو هستیم
گفتگوی آنلاین

برای شروع مکالمه بر روی یک گزینه کلیک کنید

لطفا برای شروع گفتگو فقط پیام متنی ارسال کنید.