خانه دکتری » آزمون دکتری
آزمون دکتری
بالاترین مقطع تحصیلی دانشگاهی در ایران دکتری است که با مدرک PhD دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی برابر است. دوره‌ی دکتری بعد از به اتمام رسیدن دوره‌ی کارشناسی ارشد آغاز می‌شود. پس از گذراندن آزمون تئوری و عملی (مصاحبه) دوره‌ی دکتری شروع می‌شود. برای کسب مدرک دکتری باید 2 تا 6 سال به تحصیل و پژوهس پرداخت. در جهان بالاترین مدرک دانشگاهی و آکادمیک دکتری تخصصی است که شامل رشته های کشاورزی، علوم پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی و هنر است. رشته‌هایی پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و دامپزشکی علاوه بر PhD دارای عناوین تخصصی چون "MD"، "DVSc"، "Pharm.D"و "DVSc" است.



سهم و ضرایب دروس در آزمون دکتری
طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، سهم آزمون کتبی و مصاحبه در پذیرش داوطلبان آزمون دکتری هر کدام 50٪ است. که در این میان برای دکتری آموزشی – پژوهشی سهم آزمون متمرکز 50٪، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری 20٪ و مصاحبه علمی و سنجش علمی 30 درصد است و برای دکتری پژوهشی محوری به ترتیب 30٪، 20٪، 30٪ و تهیه طرحواره 20٪ است. مواد آزمون نیمه متمرکز دکتری به ترتیب آزمون زبان با ضریب،1 آزمون استعداد تحصیلی با ضریب 1 و آزمون دروس تخصصی در سطح کارشناسی یا کارشناسی ارشد با ضریب 4 است.

ثبت نام آزمون دکتری
جهت ثبت نام آزمون دکتر متقاظیان پزشکی باید به آدرس مرکز سنجش اموزش پزشکی http://www.sanjeshp.ir مراجعه کنند، و برای ثبت نام در دکتری غیر پزشکی به آدرس سایت سازمان سنجش آموزش کشور http://www.sanjesh.org مراجعه نمایند.



شرایط آزمون دکتری
بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی داشتن دو مقاله تحقیقی اصیل منتشر شده در مجلات علمی، پژوهشی معتبر نمایه شده به عنوان نویسنده اول یا مسئول الزامی است. همچنین داشتن مدرک زبان برای ثبت نام داوطلب لازم است. برای تمامی متقاضیان ورود به دوره‌ی دکتری در کلیه‌ی رشته‌های مصوب دفتر گسترش آزمون عالی اعم از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی لازم است که در آزمون دکتری شرکت کنند.

شرایط استعدادهای درخشان
در آزمون دکتری در آزمون دکتری علاوه بر کسب نمره مجاز در آزمون کتبی باید دارای رزومه ای قوی بود. علاوه بر این موضوع پایان نامه ارشد، معدل مقطع کارشناسی ارشد، تعداد مقالات و کیفیت آن‌ها و دانشگاه محل تحصیل از اهمیت فراوانی برخوردار است. برای استعدادهای درخشان( پذیرش دانشجو دکتری بدون آزمون) دارا بودن حداقل معدل 18 برای رشته های علوم انسانی و حداقل 17 برای سایر رشته ها لازم است. هماهنگ بودن رشته تحصیلی در دوره‌ی کارشناسی ارشد و رشته‌ی انتخابی در دوره دکتری یکی دیگر از شرایط پذیرش دانشجو دکتری بدون ازمون است. تولیدات علمـی چـاپ شـده در مجـلات ISI یـا مجلات علمی پژوهشی فارسی زبان و غیر فارسی زبان داخلی یا خارجی یا ISC از مهمترین ملزومات جهت پذیرش در دکتری است.

اعلام ضریب دروس آزمون دکترای ۹۷
اعلام رشته‌ها و مواد امتحانی دکتری ۹۷


به اشتراک بگذارید:
برای دریافت اخبار جدید و اطلاع از دوره های آموزشی در خبرنامه سایت عضو شده و با مراجعه به ایمیل، عضویت خود را تکمیل کنید. آموزش عضویت

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی‌شود


پاسخگو هستیم
گفتگوی آنلاین

برای شروع مکالمه بر روی یک گزینه کلیک کنید

لطفا برای شروع گفتگو فقط پیام متنی ارسال کنید.