خانه دکتری » رشته های دکتری » رشته های گروه علوم انسانی » معرفی رشته دکتری کارافرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی/ منابع آزمون
معرفی رشته دکتری کارافرینی،اینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی/ منابع آزمون

رشته دکتری کارآفرینی همان طور که از نام آن مشخص است به ایجاد و نگه داری و ارتقاء یک حرفه کاری می پردازد و متخصصانی تربیت می کند که از دانش و تخصص لازم برای خلق یک کسب و کار برخوردار باشند.

گرایش دیگر که مدیریت تکنولوژی نام دارد، خود دارای سه گرایش تخصصی تر به نام های مدیریت نوآوری، مدیریت تحقیق و توسعه و مدیریت انتقال تکنولوژی و مالکیت معنوی است. رشته مدیریت تکنولوژی در جهت استفاده بهینه از سیستم های تکنولوژی برای بهبود عملکرد سازمان ها و مراکزیکه از آنها استفاده می کنند، تعریف شده است.

مطابق اعلام سازمان سنجش و آموزش کشور ، کلیه داوطلبان فارغ التحصیل رشته های مختلف میتوانند در کنکور دکتری کارآفرینی،آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی شرکت نمایند.

طابق دفترچه ثبت نام کنکور دکتری 1400-1401، در رشته ﻛﺎرآفرینی، آﻳﻨﺪهﭘﮋوهی و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی در گرایش‌های زیر دانشجوی دکتری پذیرفته می‌شود:

1) کارآفرینی (بدون گرایش)

2) ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ تکنولوژی

ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻧﻮآوری
ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺗﺤﻘﻴﻖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ
ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ اﻧﺘﻘﺎل ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی و ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ ﻣﻌﻨﻮی
3) آﻳﻨﺪهﭘﮋوهی

4) ﺳﻴﺎﺳﺖﮔﺬاری ﻋﻠﻢ و ﻓﻨﺎوری


معرفی کامل رشته دکتری مدیریت کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی  

هدف از دکتری مدیریت کارآفرینی تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز مدیریت فعالیت‌های کارآفرینی در بخش خصوصی دولت و بخش عمومی، تربیت سیاست­گذاران و کارشناسان کارآفرینی و مشاورین راه ­اندازی و توسعه کسب وکارهای کوچک و متوسط می­باشد. 

دانشجویان این رشته بهتر است دارای تجربه کار عملی در یکی از بخش‌های خصوصی، عمومی و دولتی باشند. دانش­ آموختگان دکتری مدیریت کارآفرینی به عنوان مدرس، مدیران موسسات، پژوهش گران و متخصصین مدیریت کارآفرینی با دانش و مهارت و نگرش کارآفرینی وارد عرصه های اقتصادی - اجتماعی کشور شده و به تسریع روند توسعه پایدار ملی کمک می­کنند. بدون شک در دنيايي که کارآفريني به معرفي افق ­هاي جديد پيش رو مي­پردازد، مديران کارآفرين، نيروي محرک اقتصاد و رمز موفقيت سازمان خواهند بود. دکتری مدیریت کارآفرینی تلفیقی از علوم مهندسی و مدیریت است. 

هدف از این رشته تربیت متخصصانی است که دارای قدرت تخیل، پیش­بینی و تصمیم­گیری صحیح و به موقع در عرصه­ های خرد و کلان مخصوصا در عرصه علم و فناوری باشند. آینده­پژوهان با شناسایی حالت­های مختلفی که در آینده می­توانند رخ دهند برای دست­یابی به آینده­ای که نیازهای آنان را تامین و برآورده می­کند، برنامه­ ریزی می­کنند. 

دکتری مدیریت کارآفرینی تخصصی میان رشته‌ای است که علوم پایه، مهندسی، علوم انسانی و دانش و روش‌های مدیریت را یکپارچه می‌کند و بر تکنولوژی به عنوان عامل خلق ثروت توجه می‌شود. سعی دارد با تمرکز بر روی «تکنولوژی» و فرایندهایی همچون تحقیق و توسعه، نوآوری، انتقال تکنولوژی و همکاری تکنولوژی، نحوة به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید و تعمیق تکنولوژی‌های موجود را در بنگاه‌های مختلف تولیدی و خدماتی، تعیین و مدیریت نماید.


طول دوره دکتری آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی

طول دوره دکتری آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی، حداقل 3 سال و حداکثر 4.5 سال شامل دو مرحله آموزشی و تحقیق برای تدوین رساله می باشد.
حداقل طول دوره آموزشی برای گذراندن واحد های مورد نظر، چهار نیم سال و حداکثر پنج نیم سال پیش بینی می شود.
مرحله تحقیق و تدوین رساله پس از موفقیت دانشجو در امتحان جامع انجام می پذیرد که دانشجو پس از دفاع، موفق به اتمام دوره می گردد.


تعداد واحدهای دروس دکتری آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی

تعداد واحدهای دروس دکتری آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی، شامل مواد آموزشی و تحقیق رساله، جمعا 50 واحد می باشد.
دانشجو باید برای گذراندن دروس تخصصی، 12 واحد از 36 واحد مربوط به سه گرایش تخصصی پیشنهادی به توصیه شورای علمی گروه را انتخاب کند.


منابع آزمون دکتری رشته کارآفرینی، آینده‌پژوهی و مدیریت تکنولوژی 1400-1401

قابل توجه است که منابع زبان عمومی دکتری و منابع استعداد تحصیلی که بین داوطلبان رشته‌های امتحانی مختلف یکسان است، در صفحات مربوطه درج شده که داوطلبان می‌توانند به این صفحات مراجعه نمایند. همچنین امکان دانلود جزوات و بسته های آموزشی زبان عمومی و استعداد تحصیلی در صفحات مذکور برای داوطلبان عزیز فراهم شده است.


منابع آزمون دکتری رشته کارآفرینی، آینده‌پژوهی و مدیریت تکنولوژی 1400-1401

دروس در سطح کارشناسی
آمار و کاربرد آن در مدیریت
آمار و کاربرد آن در مدیریت، دکتر عادل آذر و منصور مومنی و سعید جعفری

مبانی سازمان و مدیریت
مبانی سازمان و اصول مدیریت، علی رضائیان، تهران، انتشارات سمت

مدیریت عمومی، سیدمهدی الوانی

منابع انسانی، اسفندیار سعادت

تجزیه و تحلیل سیستم‌ها، علی رضائیان

طراحی و ساختار ، رابینز

رفتار سازمانی، علی رضائیان

اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام
مدیریت ما، مدیریت اسلامی در پرتو نهج‌البلاغه امامعلی، علی‌اصغرپور عزت، بنیاد نهج‌البلاغه

مدیریت اسلامی، رویکردها، علی نقی امیری و حسن عابدی جعفری، سمت

مدیریت اسلامی، علی‌اکبر افجه‌ای، جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبایی

مدیریت اسلامی و الگوهای آن، لطف‌الله فروزنده دهکری، دانشگاه پیام نور

اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن، ولی الله نقی‌پورفر، مرکز آموزش مدیریت دولتی

مدیریت در اسلام، زیر نظر دکتر سید مهدی الوانی، انتشارات حوزه و دانشگاه

دروس در سطح کارشناسی ارشد
نظریه های کارآفرینی
کتاب نظریه های کارآفرینی ، تالیف یوسف وکیلی، سیدمحمد مقیمی و مرتضی اکبری، انتشارات دانشگاه تهران.

کتاب کارآفرینی پیشرفته، تالیف محمود احمدپور داریانی و علی ملکی، انتشارات راه دان.

کتاب کارآفرینی سازمانی (مفاهیم، تعاریف و نظریه ها)، تالیف بهزاد شوقی و سیدیوسف صالحی، انتشارات راز نهان.

کتاب مبانی کارآفرینی ، تالیف احمدپور داریانی و مقیمی، انتشارات فراندیش.

کتاب کارآفرینی: مفاهیم، نظریه ها و کارکردها، تالیف ذوالفقار رشیدی، انتشارات فرهنگ سبز.

کتاب نظریه های کارآفرینی ، تالیف سیدمحمد مقیمی، یوسف وکیلی و مرتضی اکبری، انتشارات دانشگاه تهران.

کتاب کارآفرینی (مفاهیم، نظریه ها، مدل ها و کاربردها)، تالیف علی اکبر فرهنگی و حسین صفرزاده، انتشارات موسسه کار و تامین اجتماعی.

کتاب ایده پردازی / کارآفرینی و چگونگی تدوین طرح تجاری – صنعتی، تالیف علی نقی مصلح شیرازی، انتشارات سلمان.

کتاب کارآفرینی (مفاهیم، نظریه ها، مدل ها و کاربردها)، تالیف محسن عباسی، مصطفی امامی و مهدی پرویزی، انتشارات سخنوران، رشدآوران.

کتاب کارآفرینی (تعاریف، نظریات، الگوها)، تالیف محمود احمدپور داریانی، انتشارات جاجرمی.

کتاب کارآفرینی، تالیف روبرت دی هیسریچ و میخائیل پی پیترز، ترجمه علیرضا فیض بخش و حمیدرضا تقی یاری، انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف.

کتاب تئوریهای کارآفرینی، محمود احمد پور داریانی و محمد کاظم نصیری، انتشارات راه دان.

کتاب۱۰۱ تکنیک حل خلاق مسئله؛ راهنمای اندیشه های نو برای کسب و کار، تالیف جیمز ام هیگینز، ترجمه احمدپور داریانی، انتشارات امیرکبیر.

کتاب کارآفرینی ، تالیف احمدپور، داریانی و عزیزی، انتشارات محراب قلم.

کتاب نگرشی معاصر بر کارآفرینی، تالیف دانلد اف کوارتکو و ریچارد ام هاجتس، ترجمه ابراهیم عامل محرابی، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

آینده شغلی رشته دکتری مدیریت کارآفرینی، آینده ­پژوهی و مدیریت تکنولوژی 

 حوزه­ های کاری دکتری مدیریت کارآفرینی به هم مرتبط و وابسته است که یک کارآفرین، نیازمد تخصص آینده ­پژوهی است و در کنار آن به استفاده از تکنولوژی و شیوه­ ها و راه ­های استفاده از آن نیز نیازمند است و مدیریان نوآوری برای رشد و ارتقاء یک سازمان باید ایده ها را عملی و بالفعل نمایند و در عین حال این امر به توسعه و مدیریت آن سازمان کمک خواهد کرد. 

فارغ التحصیلان دکتری مدیریت کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی در تمامی گرایش­های آن امکان اشتغال در اکثر سازمان­های دولتی و خصوصی مثل شرکت­ها و کارخانه­ های صنعتی و تولیدی، خدماتی و فناوری اطلاعات دارند و وظایفی همچون درک کامل رویکردهای حال و آینده یک شرکت، کشف خلاقیت­های نو و تغییر آن­ها به کالا و محصولات تجاری، سنجش روش­های جدید فناوری و تکنولوژی در آینده و پیاده سازی آن­ها و گسترش دائم ظرفیت­های توسعه و پیشرفت را عملی می­کنند. 

در کشور ما با توجه به کارآفرینی و تکنولوژی­ های کاربردی و توسعه از یک بنگاه کوچک اقتصادی یا تولیدی گرفته تا سطح کلان دولتی و خصوصی رو به افزایش است و با توجه به کمبود متخصصان لازم برای تصاحب عنوان های شغلی ایجاد شده، بازارکار این رشته ­ها در آینده قابل توجه است و هر چه تخصص و مهارت و دانش فرد بالاتر باشد، امکان تصاحب شغل­ های بهتر با درآمد بیشتر متغیر خواهد بود. میزان دستمزد و درآمد نیز وابسته به همین معیارها و نیز خصوصی یا دولتی بودن سازمانی که فرد در آن شاغل است، متفاوت خواهد بود. 

معمولاً پایه حقوق هر رده شغلی بر اساس قانون وزارت کار تعیین می شود و افزایش آن وابسته به میزان ارزش افزوده­ای است که فرد در محیط کار تولید می­کند.


حوزه های فعالیت دکتری رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی

حوزه های کاری رشته های کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی به هم مرتبط و وابسته است که یک کارآفرین، نیازمد تخصص آینده پژوهی است و در کنار آن به استفاده از تکنولوژی و شیوه ها و راههای استفاده از آن نیز نیازمند است و مدیران نوآوری برای رشد و ارتقاء یک سازمان باید ایده ها را عملی و بالفعل نمایند و در عین حال این امر به توسعه و مدیریت آن سازمان کمک خواهد کرد.

فارغ التحصیلان دکتری رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی در تمامی گرایش های آن امکان اشتغال در اکثر سازمان های دولتی و خصوصی مثل شرکت ها و کارخانه های صنعتی و تولیدی، خدماتی و فناوری اطلاعات دارند و وظایفی همچون درک کامل رویکردهای حال و آینده یک شرکت، کشف خلاقیت های نو و تغییر آنها به کالا و محصولات تجاری، سنجش روش های جدید فناوری و تکنولوژی در آینده و پیاده سازی آن ها و گسترش دائم ظرفیت های توسعه و پیشرفت را عملی می کنند.

در کشور ما با توجه به کارآفرینی و تکنولوژی های کاربردی و توسعه از یک بنگاه کوچک اقتصادی یا تولیدی گرفته تا سطح کلان دولتی و خصوصی رو به افزایش است و با توجه به کمبود متخصصان لازم برای تصاحب عنوان های شغلی ایجاد شده، بازارکار این رشته ها در آینده قابل توجه است و هر چه تخصص و مهارت و دانش فرد بالاتر باشد، امکان تصاحب شغل های بهتر با درآمد بیشتر متغیر خواهد بود.

میزان دستمزد و درآمد نیز وابسته به همین معیارها و نیز خصوصی یا دولتی بودن سازمانی که فرد در آن شاغل است، متفاوت خواهد بود. معمولاً پایه حقوق هر رده شغلی بر اساس قانون وزارت کار تعیین می شود و افزایش آن وابسته به میزان ارزش افزوده ای است که فرد در محیط کار تولید می کند. بنابراین با توجه به تمامی این نکته ها و ابعاد در بازار کار رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی با مدرک دکتری، فرصت های مطلوب اشتغال را بدست بیاورید.





به اشتراک بگذارید:
برای دریافت اخبار جدید و اطلاع از دوره های آموزشی در خبرنامه سایت عضو شده و با مراجعه به ایمیل، عضویت خود را تکمیل کنید. آموزش عضویت

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی‌شود


پاسخگو هستیم
گفتگوی آنلاین

برای شروع مکالمه بر روی یک گزینه کلیک کنید

لطفا برای شروع گفتگو فقط پیام متنی ارسال کنید.