خانه دکتری » رشته های دکتری » رشته های گروه علوم انسانی » دکتری رشته آموزش عالی/ منابع آزمون

دکتری رشته آموزش عالی/ منابع آزمون
پیشرفت دانش مدیریت در قرن بیستم و رشد دانش و پژوهش در رشته آموزش عالی در پنج دهه اخیر، منجر به گسترش فرآیند آموزش عالی در ایران شده است. همچنین با توجه به پیچیدگی های زیاد فرآیندهای سیاست گذاری، برنامه ریزی، سازماندهی و مدیریت آموزش عالی در ایران و تخصصی شدن مدیریت موسسات تولیدی، خدماتی و آموزشی، گسترش نظام آموزش عالی در برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران قرار گرفته است.

دکتری آموزش عالی در ادامه ی مقطع کارشناسی ارشد این رشته می باشد و مجموعه ای هماهنگ از فعالیت های آموزشی، پژوهشی است. این دوره شامل دروس اصلی، تخصصی، کاربردی، انتخابی، امتحان جامع و رساله پژوهشی می باشد.

رشته آموزش عالی در گروه علوم انسانی قرار گرفته و دارای گرایش های زیر می باشد:
  • مدیریت آموزش عالی
  • اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی
  • برنامه ریزی توسعه آموزش عالی
  • برنامه ریزی درسی در آموزش عالی
  • فناوری اطلاع رسانی در آموزش عالی

هدف از این رشته تربیت متخصصانی در زمینه آموزش و پژوهش در کلیه مسائل و معضلات دانشگاهها ، هدایت علمی راههای مشارکت آموزش عالی در توسعه پایدار فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی و حل معضلات اجتماعی ، بالا بردن کیفیت برنامه ریزیهای آموزشی و درسی با توجه به نیازهای روز جامعه و بالا بردن جایگاه علمی کشور در سطح بین المللی می باشد.


رشته های مجاز برای شرکت در آزمون دکتری آموزش عالی
فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد در تمامی رشته ها می توانند در آزمون دکتری آموزش عالی شرکت کنند.

طول دوره دکتری آموزش عالی
طول دوره دکتری آموزش عالی 4/5 سال است.

 ضرایب دروس آزمون دکتری آموزش عالی به شرح زیر می باشد:

ضریب دروس عمومی که شامل زبان عمومی دکتری و استعداد تحصیلی است برابر 1 و ضریب دروس تخصصی برابر 4 است.

 دروس و تعداد واحد های درسی دکتری آموزش عالی، 50 واحد است.

آموزش عالی در ایران بخشی از آموزش و پرورش در ایران است و در حال حاضر زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران (برای علوم مربوط به درمان و بهداشت) اداره و سازماندهی می‌شود.


منابع دکتری رشته آموزش عالی

قابل توجه است که منابع زبان عمومی دکتری و منابع استعداد تحصیلی که بین داوطلبان رشته‌های امتحانی مختلف یکسان است، در صفحات مربوطه درج شده که داوطلبان می‌توانند به این صفحات مراجعه نمایند. همچنین امکان دانلود جزوات و بسته های آموزشی زبان عمومی و استعداد تحصیلی در صفحات مذکور برای داوطلبان عزیز فراهم شده است.



منابع دکتری رشته آموزش عالی

دروس در سطح کارشناسی
فلسفه ، مبانی و اصول تربیت
کتاب اصول فلسفه تعلیم و تربیت، تالیف علی شریعتمداری، انتشارات امیرکبیر.

کتاب فلسفه آموزش و پرورش، تالیف علی اکبر شعاری نژاد، انتشارات امیرکبیر.

کتاب نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش، تالیف عبدالحسین نقیب زاده، انتشارات طهوری.

کتاب فلسفه تربیت (فلسفه آموزش و پرورش)، تالیف عیسی ابراهیم زاده، انتشارات دانشگاه پیام نور.

کتاب اصول آموزش و پرورش، تالیف محمدباقر هوشیار، انتشارات دانشگاه تهران.

کتاب فلسفه آموزش و پرورش، تالیف فیلیپ اسمیت، مترجم سعید بهشتی، انتشارات آستان قدس رضوی.

کتاب فلسفه تعلیم و تربیت، تالیف دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، انتشارات سمت.

کتاب اصول و مبانی آموزش و پرورش، تالیف غلامحسین شکوهی، انتشارات آستان قدس رضوی.

کتاب مکاتب فلسفی و آراء تربیتی، تالیف جرالدگوتک، مترجم دکتر محمد جعفر پاک سرشت، انتشارات سمت.

کتاب اصول آموزش و پرورش، تالیف دکتر غلامحسین شکوهی، انتشارات به نشر.

کتاب نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش، تالیف دکتر میرعبدالحسین نقیب زاده جلالی، انتشارات طهوری.

کتاب آشنایی با فلسفه آموزش و پرورش، تالیف جورج فردریک نِلِر، مترجم فریدون بازرگان دیلمقانی، انتشارات سمت.
دروس در سطح کارشناسی ارشد
مسائل آموزش عالی ایران و جهان
کتاب چالش های فراروی آموزش عالی در هزاره سوم، تالیف ورنر زدهیرش و لوک ای.وبر. ترجمه رضا یوسفیان املشی، انتشارات دانشگاه امام حسین (ع).

کتاب تحلیل و برآورد تقاضای ورود به آموزش عالی، تالیف معصومه قارون، انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی.

کتاب کیفیت آموزش عالی، تالیف محمد یمنی، انتشارات سمت.

کتاب آموزش عالی در ایران و جهان، تالیف امیر متقی، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

کتاب ارزشیابی ماهیت نظارت و ارزیابی جاری در آموزش عالی غیرپزشکی کشور، تالیف خدایار ابیلی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.

کتاب ارزیابی درونی برای بهبود کیفیت دانشگاهی: نگاهی به یک دهه تجربه در نظام آموزش عالی ایران، تالیف عباس بازرگان، انتشارات دانشگاه تهران.

کتاب طراحی و تدوین رویکرد مناسب تخصیص بودجه دانشگاهی ایران براساس شاخصهای کیفیت نظام دانشگاهی، تالیف امیرحسین کیذوری، انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.

کتاب ارزشیابی کیفیت در آموزش عالی؛ مفاهیم، اصول، روش ها و معیارها، تالیف رضا محمدی و همکاران، انتشارات سازمان سنجش آموزش کشور.

کتاب شاخص های آموزش عالی در ایران، تالیف پریدخت وحیدی، انتشارات وزارت برنامه و بودجه.

کتاب برنامه ریزی توسعه دانشگاهی، نظریه ها و تجربه ها، تالیف محمد یمنی دوزی سرخابی، دانشگاه شهید بهشتی.

کتاب مقدمه ای بر ارزیابی آموزشی و الگوهای آن، تالیف عباس بازرگان، انتشارات دانشگاه بوعلی سینا.

کتاب کیفیت و ارزیابی آن در آموزش عالی: نگاهی به تجربه های ملی و بین المللی، تالیف عباس بازرگان، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.

کتاب ارزشیابی آموزشی (مفاهیم, الگوها, فرایند عملیاتی)، تالیف عباس بازرگان، انتشارات سمت.

کتاب اعتباربخشی در آموزش عالی، تالیف مهرنوش پازارگادی، انتشارات صباح.
مدیریت و برنامه ریزی دانشگاهی (مباحث مدیریت ، برنامه ریزی و توسعه آموزش عالی )
کتاب مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی، تالیف علی علاقه بند، انتشارات روان.

کتاب مدیریت رفتار سازمانی، تالیف پال هرسی و کنث بلانچارد، ترجمه علی علاقه بند، انتشارات امیرکبیر.

کتاب مقدمات مدیریت آموزشی، تالیف علی علاقه بند، انتشارات روان.

کتاب رهبری و مدیریت آموزشی، تالیف سید محمد میرکمالی، انتشارات یسطرون.

کتاب برنامه ریزی تغییر و نوگردانی در مدیریت آموزشی، تالیف جری هرمن، ترجمه علی علاقه بند، انتشارات روان.

کتاب مدیریت عمومی، تالیف علی علاقه بند، انتشارات روان.

کتاب ذهنیت فلسفی در مدیریت آموزشی، تالیف فیلیپ ژ اسمیت، ترجمه محمدرضا بهرنگی، انتشارت گلچین .

کتاب تئوری تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی، تالیف وین ک هوی و سیسیل جیمیسکل، ترجمه میر محمد سید عباس زاده، انتشارات دانشگاه ارومیه .

کتاب بالانشینی مدیریت آموزشی، تالیف فدریکو مایور، ترجمه علی رووف، انتشارات آستان قدس رضوی .

کتاب مدیریت آموزشی، تالیف علی شیرازی، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد .

کتاب مدیریت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی: شناخت و اجرای کیفیت فراگیر، تالیف محمدمهدی تنعمی، انتشارت سمت.

کتاب مدیریت کیفیت در آموزش عالی: چشم اندازی بین المللی به سنجش و تغییر سازمانی، تالیف جان برنن، شاه تارلا، ترجمه کیوان صالحی، حسن رضا زین آبادی و کورش پرند، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی.

کتاب کلیات مدیریت آموزشی، تالیف میر محمد سید عباس زاده، انتشارات دانشگاه ارومیه .

کتاب رویکردهای نوین به مدیریت آموزشی، تالیف گروه کارشناسان oecd ، ترجمه محمدرضا آهنچیان و دیگران، انتشارات رشد .

کتاب مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش، تالیف سالیس ادوارد، ترجمه سید علیحدیقی، انتشارات هوای تازه (نشر هستان).

کتاب مدیریت کیفیت جامع در آموزش، تالیف عباس زند باف و ناصر آزاد، انتشارات روزنه کار .

کتاب فرایند برنامه ریزی – سیاستگذاری در آموزش، تالیف وادی حداد، ترجمه غلامرضا گرائی نژاد، انتشارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور .

کتاب مدیریت آموزشی و آموزشگاهی، تالیف محمدرضا بهرنگی، انتشارات گلچین.

کتاب سازمانها سیستم حقوقی و باز، تألیف ریچارد اسکات، ترجمه محمدرضا بهرنگی، انتشارات کمال تربیت.

کتاب چالش های مدیریت آموزشی، تالیف مایک باتری، ترجمه علی اکبرامین بیدختی، انتشارات دانشگاه سمنان.

کتاب مدیریت دانش در سازمانهای آموزشی، تالیف حمید رحیمی و محمد نجفی، انتشارات جاودانه .

کتاب خلاقیت و نوآوری در سازمانهای آموزشی، تالیف رمضان جهانیان و دیگران، انتشارات اسپند هنر .

کتاب مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، تالیف محمد یارمحمدیان و دیگران، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان .

کتاب مدیریت آموزشی، تالیف زهرا یوزباشی و عزیزالله بابلی، انتشارات کانون فرهنگی آموزش.

کتاب اصول مدیریت آموزشی، تالیف علی علاقه بند، انتشارات پیام نور.

کتاب رهبری و مدیریت آموزشی، تالیف آلن واکر و کلیو دیموک، ترجمه علی اکبر امین بیدختی، انتشارات دانشگاه سمنان.

کتاب اصول و مفاهیم اساسی برنامه ریزی درسی، تالیف کوروش فتحی واجارگاه، انتشارات علم استادان.

کتاب نظریه های برنامه درسی، تالیف جی.پی. میلر، ترجمه محمود مهرمحمدی، انتشارات سمت.

کتاب دانشگاهها چگونه کار می کنند، سازمان علمی و رهبری آن از منظر سیبرنتیک، تالیف رابرت بیرن باوم، ترجمه حمیدرضا آراسته، انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی.

کتاب فرهنگ های برنامه درسی (نظریه ها)، تالیف بلوتین ژوزف و دیگران، ترجمه محمود مهرمحمدی و همکاران، انتشارات سمت.

کتاب برنامه ریزی درسی مدارس، تالیف الف. لوی، ترجمه فریده مشایخ، انتشارات مدرسه.

کتاب اصول اساسی برنامه ریزی درسی و آموزشی، تالیف رالف وینفرد تایلور، ترجمه علی تقی پورظهیر، انتشارات آگه.

کتاب مقدمه ای بر برنامه ریزی آموزشی و درسی، تالیف علی تقی پورظهیر، انتشارات آگه.

کتاب مبانی برنامه ریزی آموزشی، تالیف اریه لوی، ترجمه فریده مشایخ، انتشارات مدرسه برهان.

کتاب برنامه ریزی آموزشی، تالیف بهرام حسن پور، انتشارات سمت.

کتاب برنامه ریزی درسی، تالیف منصوره سعیدالذاکرین، انتشارات اندیشه رفیع.

کتاب دیدگاه های نو در برنامه ریزی آموزشی، تالیف فریده مشایخ، انتشارات سمت.

کتاب مبانی برنامه ریزی آموزشی، تالیف یحیی فیوضات، انتشارات ویرایش.

کتاب فرآیند برنامه ریزی آموزشی، تالیف مشاوران یونسکو، ترجمه فریده مشایخ، انتشارات مدرسه برهان.

کتاب برنامه درسی: نظرگاه ها، رویکردها و چشم اندازها، تالیف محمود مهر محمدی، انتشارات آستان قدس رضوی.

کتاب برنامه درسی به سوی هویت های جدید، تالیف کورش فتحی واجارگاه، انتشارات آییژ.

کتاب برنامه ریزی درسی در مقطع متوسطه: تالیف حسن ملکی، انتشارات سمت.

کتاب برنامه ریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر، تالیف گالن سیلور و همکاران، ترجمه غلامرضا خوی نژاد، انتشارات سمت.

کتاب چند مبحث اساسی در برنامه ریزی درسی، تالیف علی شریعتمداری، انتشارات سمت.

کتاب برنامه ریزی درسی (راهنمای عمل)، تالیف حسن ملکی، انتشارات مدرسه برهان.

کتاب بسترهای فهم برنامه درسی، تالیف مصطفی قادری، انتشارات یادواره کتاب.
آمار و روش تحقیق (کمی ، کیفی )
کتاب احتمالات و آمار کاربردی، تالیف دکتر علی دلاور، انتشارات رشد.

کتاب آمار، تالیف عادل آذر و منصور مؤمنی و سعید جعفری، انتشارات سمت.

کتاب آمار استنباطی، تالیف دکتر حیدر علی هومن، انتشارات ساوالان.

کتاب آمار، تالیف الهه ارسلان و شعله مرادفام، انتشارات کانون فرهنگی آموزش.

کتاب آمار در علوم انسانی، تالیف دکتر علی دلاور، انتشارات دانشگاه پیام نور.

کتاب روش های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تالیف دکتر علی دلاور، انتشارات دوران.

کتاب شناخت روش علمی در علوم رفتاری، تالیف دکتر حیدرعلی هومن، انتشارات سمت.

کتاب رویکردها و روش های تحقیق در برنامه ریزی منطقه ای، تالیف حسین افراخته، انتشارات پرهان نقش.

کتاب روش های تحقیق، تالیف نصرالله فرجی، انتشارات پوران پژوهش.

کتاب روش تحقیق، تالیف مجتبی تیبا، انتشارات کانون فرهنگی آموزش.

کتاب روش های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تالیف اسماعیل بیابانگرد، انتشارات دوران.

کتاب روش تحقیق در علوم رفتاری، تالیف حسن پاشا شریفی و نسترن شریفی، انتشارات سخن.

کتاب تحلیل آماری در روانشناسی و علوم تربیتی، تالیف جرج اندرو فرگوسن و یوشیو تاکانه، مترجم دکتر علی دلاور و دکتر سیامک نقشبندی، انتشارات ارسباران.

کتاب روش های آماری در علوم رفتاری، تالیف دانکن کرامر و دنیس هویت، مترجم حسن پاشا شریفی و جعفر نجفی زند و نسرین شریفی، انتشارات سخن.

کتاب روش تحقیق در علوم رفتاری، تالیف زهره سرمد و عباس بازرگان و الهه حجازی، انتشارات آگه.


دروس دکتری آموزش عالی - پیش نیازهای پژوهشی
 پذیرفته شدگان در دوره دکتری آموزش عالی، پیش  از اخذ دروس آموزشی، بایستی در زمینه های روش تحقیق، آمار، زبان انگلیسی و مهارت های رایانه ای به عنوان پیش نیازهای ورود به دوره دکتری، سطح بسندگی تعیین شده توسط مرجع زیر ربط را احراز نمایند.

احراز بسندگی میتواند از طریق برگزار آزمونهای بسندگی در دروس بالا یا اخذ حداکثر 10 واحد دروس پیش نیازی در اولین نیمسال تحصیلی یا حسب مورد با تلفیق این دو روش انجام پذیرد. در صورت اخذ دروس پیش نیازی یک نیم سال به تحصیل دانشجو اضافه میگردد.

با توجه به ارتباط مستقیم تخصصی این دوره با شرح وظایف تخصصی وزارت علوم و وزارت بهداشت و به منظور ارتقای مدیریت علمی در این دو وزارتخانه در صورت لزوم و بنا به تشخیص و تائید مرجع ذیربط مدیران میانی، اعضای هیات علمی و کارشناسان شاغل در این وزارتخانه ها که حداقل 5 سال سابقه کار دارند، می توانند در آزمون ورودی این دوره شرکت کنند. در صورتیکه 80% نمره آخرین نفر قبولی را احراز کنند در دوره پذیرفته خواهند شد. تعداد این پذیرفته شدگان نباید از 30% کلیه پذیرفته شدگان دوره بیشتر باشد.

مرحله آموزشی دکتری آموزش عالی 
در این مرحله هر دانشجو موظف به گذراندن موفقیت آمیز 24 واحد دروس اصلی مشترک و دروس اصلی کاربردی و 6 واحد از یک گرایش انتخابی است.

کلیه این دروس توام با کارهای عملی می باشد و بصورت سیمناری یا کارورزی ارائه میشوند .

چون هدف نهایی این دروس آماده نمودن دانشجو برای  ورود به بازارکار آموزش عالی است در هیچیک از مواد مذکور محدودیت موضوعی وجود ندارد و به اقتضای برنامه کمیته مجری با آخرین پیشرفتهای علمی یا یافته های پژوهشی اساتید دوره یا نیازهای ویژه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و یا تقاضای دانشجویان می توان دروس کاربردی جدیدی را تعریف و پس از تائید کمیته مشترک ارائه نمود .

اخذ سه درس اختصاصی از یکی از پنج گرایش موجود یا سایر گرایش های مصوب آتی این دوره الزامی است.

در صورت ارائه دروس انتخابی  توسط کمیته مشترک ،هر دانشجو می تواند مازاد بر 30 واحد دروس الزامی آموزشی ،از سایر دروس انتخابی تخصصی مورد علاقه خود با تائید استاد راهنمای رساله خویش چند درس دیگر را نیز اخذ نمایند

دانشجویی که دروس مرحله آموزشی را با موفقیت به اتمام رسانیده باشد باید در یک امتحان جامع دکتری آموزش عالی شرکت کند .

ثبت نام دانشجو در مرحله پژوهشی برای تدوین رساله ، پس از اعلام قبولی وی در امتحان جامع صورت می گیرد.


به اشتراک بگذارید:
برای دریافت اخبار جدید و اطلاع از دوره های آموزشی در خبرنامه سایت عضو شده و با مراجعه به ایمیل، عضویت خود را تکمیل کنید. آموزش عضویت

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی‌شود


پاسخگو هستیم
گفتگوی آنلاین

برای شروع مکالمه بر روی یک گزینه کلیک کنید

لطفا برای شروع گفتگو فقط پیام متنی ارسال کنید.